trompet.nl > forum > Toon onderwerp - accent met lage noten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 08:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: accent met lage noten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 10:46 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Ik heb altijd problemen om sfz's,Fp te blazen :ofwel kickst hij of wel komt er geen sfz uit ligt dit aan het mondstuk of heeft iemand tips om toch een deftig accent er op te geven ?

het begint zo vanaf de lage fa / F na wat oefenen lukt het wel een beetje om de noot alleen te spelen maar verwerkt in een stuk gaat het niet.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 13:08 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2002 15:31
Berichten: 124
Woonplaats: Buitenpost
Kun je voor ons iets duidelijker zijn, heb je problemen met ALLE lage noten of is je aanzet het probleem. Kun je ons ook zeggen waar je op speelt :?:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 13:23 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Alleen als ik een accent (sfz, Fp) moet spelen onder een lage F / fa krijg ik er geen of kickst het ook heb ik wat problemen met het erg luid spelen van noten zo onder de lage mi / E . voor de rest kan ik ze zeer gemakkelijk spelen anders heb ik ook wel wat problemen met kicksen met hogere noten.

Ik speel met een cornet : Boosey and Hawkes imperial Besson met een vincent Bach 1C als mondstuk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 15:55 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2002 15:31
Berichten: 124
Woonplaats: Buitenpost
Om laag te spelen kan ik je enkele tips geven:

- Probeer het ambouchure zo onstspannen mogelijk te houden.
- Mond goed open, onderkaak iets naar voren.
- Goede ademhalingtechniek is altijd heel belangrijk.
- Probeer een groter mondstuk. Voor cornet heeft dennis wick hele mooie modellen. Liefst geen B of C model (no 3 of 4).
- De imperial Besson is niet het uitgelezen instrument om mooi laag te spelen (erg klein) misschien kun je eens een toeter van een collega muzikant uitproberen.
- Voor een mooie aanzet is alleen de tong nog vereist (onstpannen, aanzet doormiddel van aanblazen instrument).

Kan iemand dit nog voor mij aanvullen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 18:36 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Let er ook op dat je je lipopening (amplitude) niet te klein/dicht hebt. Een sfz of Fp vraagt een flinke stoot lucht in een kort moment, gevolgd door een minder sterke luchtstroom. Een ontspannen embouchure in het midden en lage register is zowel beter voor je probleem, als voor je algehele uithoudingsvermogen en klank. Je mondstuk is in principe al vrij groot, daar hoeft het niet aan te liggen. Misschien dat een DW mondstuk nog wat beter bij de cornet past. Kijk ook naar de boring van je instrument. Misschien is een cornet met een large boring (.468 .470) wat beter voor je. Minder weerstand van je instrument kan ook bijdragen aan het verhelpen/verbeteren van je probleem. Succes. :mrgreen:

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2002 09:52 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
wat betreft de boring weet ik niet hoe ik dat moet meten. ik heb een aan het begin gemeten en ik schat het zo op een 0.990 cm diameter dus straal 0.495 cm maar dit is het gedeelte waar je je mondstuk in steekt. Een paar centimeter verder en het verkleint het een stuk. moet ik dan meten bij de stembuis ?
Ik heb eens gekeken bij dennis wick : daar heb ik modellen gevonden de 2 , 2B and de 2BW maar ik zou toch een wat minder diep mondstuk aangezien dat mijn prestaties in de hoogte abonimabel en het ligt niet aan mij ik oefen elke dag een 30-60 min tot ik niet meer kan zeker in de hoogte daarmee bedoel ik een hoge sol ( G2 ?) en hoger niet meer kan spelen. ik heb er zowiezo al veel moeite om deze te spelen en zeker als deze hoger . aangezien meer dan eens de gewoonte wordt dat de 3'de partij ook zo hoog moet spelen en vaak mogen we het dat niet naar beneden octaviëren omdat het dan niet goed meer klinkt. Ik vind mijn hoge noten nog veel slechter klinken maar
Ik zal proberen mijn embouchure zo ontspannen mogelijk te houden en van die onderkaak gesproken dat ik heb ook gemerkt dat die nogal naar achter tov de rest staat.
Mijn ademhaling is perfect: middenrif en zo.

Dus volgens jullie is ook mijn instrument slecht ik heb er anders nog geen klachten over gehoord van de dirigenten nochtans zeer goede (ook kopermuzikanten ).
Maar een nieuw instrument ? ik ben maar een arme student. Ik ben wel aan het sparen , en kan via via wel wat korting krijgen op instrumenten en tweedehandsinstrumenten zijn vaak hun geld niet waard zijn slecht gestemd of zo...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2002 19:46 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Ik zou je een zeer waardevolle tip nog mee kunnen geven: Ga eens naar een deskundige leraar! Zo via een forum blijft het toch lastig om jouw probleem in ene op te lossen. Vaak moet je als docent toch echt zien en horen wat er gebeurt om een goede diagnose te kunnen stellen en adequate hulp te bieden.

P.S.:Als je in de buurt van Castricum of Amsterdam woont wil ik je best een keer helpen. Mail me maar via forum of site als je daar interesse in hebt.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.