trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 13:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2002 08:53 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Wij kennen het scenario van het verliezen van zelfvertrouwen. Het is meestal zoals jij het schrijft, ikke. Je moet voor jezelf uitmaken of je hulpmiddelen wenst te gebruiken. Het zenuwachtig zijn is niet gelijk aan iedereen. Maak een beeld wat er allemaal fout loopt. Bij mij begon altijd mijn mond te trillen, waardoor ik met een vibrato speelde waar Amerikaanse trompettisten nog jaloers op zouden zijn ;-). Neeneen, het was irritant.
Neem geen schadelijke (raadpleeg je dokter -> Inderal is enkel op voorschrift te verkrijgen) middeltjes die niet goed genoeg zijn. Je moet wel tijdig halt zeggen met het gebruik van die middeltjes. Dat is een kwestie van zelfcontrole en dat moet echt wel in je aard liggen.

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Heb ik ook last van
BerichtGeplaatst: 02 sep 2002 20:03 
Offline

Geregistreerd: 02 sep 2002 19:56
Berichten: 12
Woonplaats: Mook
Van een goede trompetist heb ik eens de tip gekregen om een vuist te maken en dan met je zij toe naar de muur tegen de muur te duwen. Dit help best wel.
En op examen neem ik altijd een bidon mee.
Niemand die er wat van zegt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2002 20:06 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Wat doe je dan met die bidon? :mrgreen:

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2002 21:24 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Dat zou best wel even interessant zijn om te vermelden. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 10:18 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2002 08:49
Berichten: 3
Woonplaats: Utrecht
Zenuwen......

Ik zie het zo...:

We hebben allen een ingebouwd mechanisme (instinct) dat wanneer we ons bedreigd voelen (op welke manier dan ook) we bepaalde stoffen aanmaken in onze hersenen om sneller en effectiever te kunnen reageren. Je zou kunnen zeggen dat het lichaam zich min of meer oplaadt. Met deze lading, of extra energie zou je dus eigelijk blij moeten zijn....immers...op dat podium wordt er iets van je verwacht.

Op zich kun je een instinct niet zo eenvoudig veranderen (of zelfs niet..), dus acceptatie van de extra energie is een begin om ermee om te leren gaan.....Die energie is een deel van jou, immers je maakt hem zelf. Dat de angst die je hebt afhangt van het soort publiek doet er niet toe. Het kan helpen om te proberen er achter te komen waar je nu precies bang voor bent....Ben je bang om af te gaan? Ben je bang dat je niet goed genoeg zult zijn? Ben je bang dat je na je optreden met de nek aangekeken te worden door collegea's ouders of andere familie? Maar in principe doet het er niet toe waarom je zenuwachtig bent, het gaat volgens mij om het accepteren van het feit dat je lichaam zich voor aan het bereiden is of gereed houdt om snel te kunnen blijven reageren....

Iets wat bij veel leerlingen op de muziekschool helpt, en iets dat ik zelf ook doe als voorbereiding op een optreden is het volgende: Zoek een ruimte in je huis waar je je op je gemak voelt. Het beste werkt het wanneer je ligt. Doe je ogen dicht en stel je voor dat
je jezelf ziet net voor een optreden. Je hebt nog drie minuten voordat je op moet en dat onmogelijke stuk met al die hoge noten moet spelen. Voel wat alleen de gedachte eraan al doet met je hele lichaam.

Probeer heel goed te voelen waar er precies overal spanning (of liever gezegd energie) omt in je lichaam. Nu komt het belangrijkste: Vecht er niet tegen! Laat die spanning toe...je bent immers veilig thuis. Laat de energie toe in je lichaam.....Als volgt kun je je voorstellen dat je dan het snikhete podium oploopt, en het publiek begint met applaudiceren....je ziet alle bekenden in de zaal..op de eerste rij zit heel je familie met gespannen gezichten naar je te kijken en ook zie je Frits Damrov of waar je ook tegenop kijkt in de zaal zitten....je medestudenten...stel het je echt voor hoe dat zou zijn! Laat die spanning of liever energie vervolgens weer toe....kijk weer wat er gebeurt in je lichaam, en kijk wat je denkt. Voel wat het allemaal met je doet

Vervolgens begint de pianist de inleiding te spelen. Je ziet de eerste maat voor jou aankomen, je haalt adem voor de eerste noot......Nu is je energie op je hoogtepunt, immers..er is geen ontkomen meer aan! Voel waar de spanning zich overal bevind in je lichaam....nu doe je het volgende...stel je voor dat je ademhaalt voor de eerste noot...voel hoe gespannen je bent, en laat die spanning helemaal toe...op het moment dat je kunt leren om deze spanning helemaal thuis op je veilige plek helemaal toe te laten, dus het gevecht ermee te staken, zal deze spanning niet meer vast blijven zitten in bepaalde delen van je lichaam, zoals de buik, keel, benen, of waar dan ook, maar zal deze energie ervoor zorgen dat je je zekerder voelt, en niet meer zo bang bent. Je voelt de spanning (energie) als het ware door je lichaam vloeien zonder dat het bijvoorbeeld trillende benen of een droge keel veroorzaakt. Volgens mijn idee kun je dan pas ook op het desbetreffende optreden laten gebeuren wat er gebeurt. Je bent dan namelijk in de situatie waarin je jezelf al eens eerder hebt toegestaan om spanningen toe te laten. En misschien verdwijnen de angstsymptomen niet helemaal, het zal altijd een beetje, en insommige gevallen HEEL VEEL helpen.

Een regel is: Hoe erger je de omstandigheden voorstelt waarin je terecht komt, en deze hebt geaccepteerd, hoe gemakkelijker het wordt in werkelijkheid...Frits Damrov is thuisgebleven en je Familie en alle andere mensen die je kent zijn met zijn allen op timboekoe! Ik zou zeggen...probeer het eens uit. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

it is slechts een van de vele oefeningen die je zou kunnen doen in plaats van het slikken van middeltjes...en het maakt je minder afhankelijk van je omgeving!

Succes!

:oops: :cry: :x 8O :?: :arrow: :)

Mark


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 13:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
Zenuwen hebben is iets menselijks, dat ontstaat door een proces dat zich tussen je oren afspeelt. De beste oplossing hiervoor is een tegengif verzinnen dat ook tussen je oren vandaan komt. Wat bij mij heel erg goed werkt is van te voren tegen mezelf zeggen:

"Wat rot mij het nou als het enigszins mis gaat. Mensen komen hier voor hun plezier en bovendien heeft 95% van het publiek een foutje niet eens door."

Dit geldt natuurlijk niet altijd. Voor mij wel, want ik speel in een band waar mensen naar luisteren, op drinken, op dansen en op feesten. Ik weet dat het een ander geval is als je bijvoorbeeld de 1e trompet speelt in de schilderijententoonstelling van Moussorgsky op een concours. Daarom geldt dit alleen voor mensen met een feestpubliek.

Onthoud ook dat de snelheid waarmee mensen dronken worden, evenredig is met de achteruitgang van je embouchure naarmate de avond vordert. Maak je hier dus geen zorgen om.

Daarnaast, als mensen al een foutje horen, zal het hun minder lang bijblijven dan jezelf. Na het optreden zijn ze het allang vergeten en zul je ze er nooit meer over horen.

Veel optreden vermindert de zenuwen, maar zullen ze echter nooit helemaal weg nemen. En dat is maar goed ook. Een voordeel van zenuwen is dat je wel ten alle tijden geconcentreerd blijft en dat de redenen waarom je trompet speelt worden versterkt. Het maakt het 1 keer minder leuk (voor het spelen) en 2 keer leuker (tijdens en vooral na het spelen). Dat laatste overwint dus. Dit is mijn theorie, heel simpel, maar het werkt als je erin gelooft. Ik heb nog wel zenuwen, maar heb er (bijna) nooit meer 'last' van!

Succes!!!

PS. Middeltjes zoals pilletjes, toverdrankjes enz. kunnen in mijn ogen geen oplossing zijn.

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 14:28 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2002 15:31
Berichten: 124
Woonplaats: Buitenpost
Heb jullie wel eens overwogen een boek te schrijven (de psychologie van een muzikant...) :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 14:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Het beste medicijn:
Gewoon spelen, en lol hebben! :D

8)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.