trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2002 13:21 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
In het bovenstaande bericht kan ik me zeer goed vinden. Het verhaal klinkt ook heel herkenbaar, mijn leraar heeft het ook altijd zo benaderd naar mij toe. Ik heb dit verhaal m'n hele studie gehoord, maar het nooit echt goed kunnen/willen gebruiken. Sinds een paar jaar begin ik er pas achter te komen hoe het werkt. Je moet ook geen pil of drankje nemen voor elke solo noot die je moet (of mag, klinkt hier ook een stuk beter) spelen.

Er zijn echter momenten dat je graag jezelf wat meer wilt beheersen/controleren. Een eindexamen (1e of 2e fase) en een proefspel zijn zulke momenten. Inderdaad is het een stuk gezonder (mentaal en fysiek) om het zonder 'hulpjes' te doen. Door bijvoorbeeld meditatie, yoga of tai chi, kun je jezelf ook beter onder controle krijgen.

Veel amateurs en studenten nemen echter niet de moeite om dit gebied te verkennen (mede door het eerdergenoemde blufferijen enz.), bang om uit de toon te vallen, of om andere reden. Het is 'not done' om niet mee de kroeg in te gaan ,omdat je een yoga les hebt (om maar een voorbeeld te geven).

Ik schaam me niet om te zeggen dat ik best zo'n nervovit op m'n examen had willen nemen. Ik heb dat destijds niet gedaan en bezweek onder mijn eigen druk/stress. De 1e helft van mijn programma was niet om aan te horen. Toen ik me besefte dat alles 'verloren' was, viel de druk van mijn schouders en speelde een zeer verdienstelijke 2e helft van mijn programma.

Je kunt jezelf mentaal ontzettend in de weg zitten tijdens het presteren. Het is niet makkelijk om daar mee om te leren gaan. Ik heb inmiddels al verschillende proefspelen gedaan (waarschijnlijk nog meer stress dan een eindexamen) en iedere keer leer ik weer wat bij over mezelf. Vertrouwen in eigen kunnen is zeer belangrijk ,naast een goede voorbereiding

Ik geef D de P gelijk in zijn betoog. Er zijn meerdere trompettisten die het zo ook goed lukt. Door veel met hen te praten ben ik een hoop wijzer geworden en probeer dat iedere dag weer te benutten. Laat je niet opfokken door blufferige collega's of 'haantjes' die altijd net een paar noten hoger moeten tijdens het inspelen dan hun buurman. Doe je ding, gebruik je eigen talenten en capaciteiten en heb vooral vertrouwen in jezelf.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2002 16:22 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Kijk dat is tekst waar alle pillengebruikers :wink: het mee kunnen doen.... Heel leerzaam!

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2002 20:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Hulde

(slijm, slijm)

Maar het is wel zo. Ik ben zelf nog al vel met zogenaamde 'alternatieve :? ' oplossingen bezig. Mensen beschouwen het alsalternatief maar voor mij werkt het perfect :D . Ik denk dat je als muziekant uit moet gaan van je eigen krachten en niet van die van pilletjes!

Je moet (inderdaad een raar woord) voor jezelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Er zijn genoeg mensen die je daabij kunnen helpen.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2002 22:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Ok, maar dan ga je er aan voorbij dat er mensen zijn die zo nerveus zijn dat ze alleen nog met een Amsterdams vibrato kunnen spelen of zelfs flauwvallen. En ook al heb je alleen maar het kouwe zweet en een kurkdroge bek... leuk is anders. Dan kan je zeggen: Dat moet jij ZELF overwinnen. En dat is ook zo maar er zijn gewoon middeltjes die het leven dan wat makkelijker maken. Krijg je niet MEER zelfvertrouwen als je dankzij een of ander druppie of pilletje je concertje toch af kan maken, dan dat je er geen toet uit krijgt..
De volgende keer heb je het mischien niet meer nodig. hoera!
Maar ook hoera dat er van die hulpmiddelen bestaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2002 00:34 
Offline

Geregistreerd: 21 mei 2002 09:47
Berichten: 11
Ok, als dat je helpt moet je dat dan vooral doen!
Dat kan ik niet voor jou of een ander bepalen. Niet iedereen heeft het zelfde karakter!
(ik deel alleen maar mijn ervaring.)

Succes met de druppies! :roll:

En vooral Veel PLEZIER met muziek maken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2002 22:43 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Inderdaad, homeopatische middelen zijn niet noodzakelijk middelen die geen schade kunnen toebrengen... Integendeel. Als je aan zoiets begint omdat je bijvoorbeeld uitgesproken faalangst heb raadpleeg je eerst een dokter vooraleer je zo'n winkel leeghaalt.

Ik kan echter mensen die faalangst hebben goed begrijpen hoor. Als zij een pilletje nemen vind ik dat niet erg. Die faalangst staat echt wel in de weg. Je ziet dan dat ze een jaar hard werken aan het conservatorium en dan zie je nog liever dat ze iets nemen en hun zelfvertrouwen terug opkrikken met het behalen van een goed resultaat (waardoor ze op de duur zonder kunnen) dan dat ze falikant afgaan en met conservatorium moeten stoppen terwijl ze het wel aankunnen. Het is en blijft een tweestrijd. Toch denk ik dat pilletjes vaker worden genomen dan dat men denkt...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2002 07:47 
Offline

Geregistreerd: 03 maart 2002 17:28
Berichten: 59
Woonplaats: Leiden
Gewoon zorgen dat je die solo zo goed kent dat ze je midden in de nacht wakker kunnen maken, een toeter in je handen stoppen en die solo foutloos laten spelen. En dan gewoon vertrouwen op je eigen kunnen, van die pilletjes enzo wil ik liever niets weten. Dat schaar ik toch onder de catagorie verslaving. :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2002 00:23 
Offline

Geregistreerd: 10 feb 2002 23:47
Berichten: 13
Woonplaats: Antwerpen
Hartelijk bedankt voor alle tips en ik denk dat ik misschien toch eens een "hulpmiddel" ga gebruiken, en dan hopen dat ik genoeg zelfvertrouwen krijg en daarna zonder kan.Vroeger had ik er trouwens geen last van maar 'k heb 1 keer zo slecht op een examen gespeeld dat ik sindsdien alleen maar aan 1 ding kan denken en dat is aan niets te missen.En met er aldoor aan te denken wordt je natuurlijk vanzelf zenuwachtig!
Nu maar hopen dat ik mijn zelfvertrouwen terugkrijg.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.