trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te veel druk op mijn lippen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 06 mei 2024 08:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2003 23:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Een paar gedachten:

Zet je lippen in de G boven op de balk stand elke keer als je je mondstuk op je lippen zet,
en neem de trompet niet van de mond als je een of twee maten rust hebt.

Veel mensen (waaronder ik) moeten ook de kin wat naar voren brengen

Experimenteer met het kleiner maken van je mondholte

Ze zeggen dat hoger spelen makkelijker is op een ondiep mondstuk maar niet iedereen zijn embouchure is geschikt voor een ondiep mondstuk! Ik zelf speel harder en hoger op een medium cup volume.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2003 08:16 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2003 12:56
Berichten: 47
Woonplaats: Amelia, Italië
Die eerste gedachte van rproost kan ik niet helemaal plaatsen. Als je bedoelt dat je het mondstuk niet van je lippen moet halen tijdens rust, werkt dat bij mij juist net andersom. Door wat rust, ontspannen de spieren en lukt het hogere register weer (wat) beter.

Het met te veel druk spelen was ook altijd mijn probleem. Ik ben sinds twee maanden weer begonnen, na veertien jaar zonder trompet. En het valt niet mee een oude slechte gewoonte kwijt te raken. Maar goed, ik ben amateur en ik heb de tijd. Na de zomer weer op les. Ik denk dat je uithoudingsvermogen en bereik rustig moet opbouwen. Wil je te snel, dan loop je het risico te forceren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2003 11:46 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
juist Bas, geduld en oefenen!

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2003 16:26 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5022
ach mijn vorige leraar zei ooit eens tegen mij: als je je comforabel voelt en alles staat goed moet je nix veranderen en aan de hoogte kun je werken door langzaam opbouwen en heeel veeel laagte te studeren mondstukken en toeters maken in feite geen flikker uit je embouchure (pokke woord om te typen) omgooien als dat niet hoeft: ultime stommiteit! W ij kennen wel zoiemand die dat doet he jeroen? :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Douwe en perse
BerichtGeplaatst: 20 maart 2003 19:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Het is natuurlijk heeeel verleidelijk om bij hoger spelen je toeter tegen je lippen aan te trekken, immers maak je op die manier je opening kleiner zodat je lipflappen (althans wat daar dan nog van over is....) sneller kunnen gaan trillen en er dus een hogere toon ten gehore kan worden gebracht. Helaas snij je op die manier je lippen in en belemmer je op die manier de doorbloeding van je lipspieren met als dirdect resultaat snelle vermoeidheid, en als indirect resultaat kans op al dan niet chronische blessures. Niet aan te bevelen dus. Een maniertje om dit probleem aan te pakken kan zijn: Strek je linkerhand en laat de trompet balanceren op je midden en wijsvinger aan de ene kant van de ventielen en op de zijkant van je duim voor het eerste ventiel. Met de rechterhand bedien je de ventielen op de normale manier behalve dan dat je het gebruik van de pinkhaak achterwege laat. Zo kan je nooit overdadig duwen want dan lazert je toeter uit je linkerhand. Natuurlijk kan je zo niet concerteren want op deze manier kan je de derde pomp niet bedienen, maar zo studeren kan heel goed. Studeer zo zacht mogelijk. Niet alleen om de buren te vriend te houden maar ook omdat je dan optimaal kan werken aan spieropbouw daar waar het moet: Embouchure in de ruimste zin des woords en dus niet je armspieren. Zet 'm op, ik weet hoe moeilijk het is om slechte gewoontes af te leren........................................

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2003 19:20 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5022
juist jij begrijpt het maar je hebt de afgelopen 2 jaar ook wel hele goeie docenten gehad :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2003 22:59 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2002 15:27
Berichten: 35
Woonplaats: westwoud
heb hetzelfde probleem....Heb nu Stamp opgekregen van mijn leraar. De pedaaltonen gaan nog wel, het middenregister is ook nog wel te doen, maar daarboven wordt het zeuren...kortom..voel met je mee. succes met deze strijd :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.