trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HARTINFARCT & Trompetspelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HARTINFARCT & Trompetspelen
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:20 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2004 15:18
Berichten: 8
Woonplaats: amersfoort
Hallo collega trompetblazers,

Een maand geleden heb ik geheel onverwacht een vrij ernstig HARTINFARCT gekregen.
Sinds 2 weken ben ik weer thuis en volgende maand ga ik met revalidatie beginnen.
Ik ben 57 jaar, altijd gezond geweest, nooit gerookt en een redelijke conditie.
Ik speel al ruim 30 jaar trompet. Ik ben geen hoogvlieger op trompet, het is echt een hobbie voor mij: ik speel 3e trompet in een amateur bigband en daarnaast af en toe in gelegenheidsbands. Het trompet spelen biedt naast een drukke baan, veel plezier.
Van de cardioloog, fysiotherapeut en bevriende artsen krijg ik nogal uiteenlopende reacties over mijn brandende vraag of trompet spelen weer tot de mogelijkheden behoort na een hartinfarct. Ze weten het gewoon niet zo en hebben ook weinig ervaringen hiermee.
Mijn belangrijkste vragen op dit moment aan jullie zijn:

1. Hebben jullie informatie over mogelijkheden trompet spelen na een hartinfarct?
2. Kennen jullie trompetspelers die hetzelfde is overkomen en wat zijn hun ervaringen met trompet spelen na een infarct?
3. Heb je zelf mogelijk een hartinfarct gehad en kun je als ervaringsdeskundige hierover iets vertellen?
4. Heb je ooit iets gelezen/ gehoord over revalidatie en trompet spelen? Adviezen, etc. hierover zijn van harte welkom.
graagjullie reacties naar:
j.j.schoenmakers@freeler.nl
Jos Schoenmakers


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HARTINFARCT & Trompetspelen
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:53 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
Zelf heb ik vorig jaar juli een infarct(je) gehad. De hoeveelheid afgestorven weefsel is te verwaarlozen, dus dat is wel een geluk.

Ook ik heb de hartrevalidatie ondergaan. Je zult merken dat de revalidatie best inspannend is. Je leert dat je je hart best mag belasten. Fietsen, zaalsporten en fitnes zijn de activiteiten die je tijdens de hartrevalidatie doet. Reken er maar dat je gaat zweten.
Dit alles gebeurt onder begeleiding van cardio verpleegkundigen en fysiotherapeuten. Heel veilig allemaal dus.
Voor zover ik mij kan bedenken lijkt mij trompetspelen niet gevaarlijk. Fietsen, of basketballen is veel zwaarder en belastender. Waarom zou trompetspelen dat een risico vormen? lijkt mij niet dus. Maar goed, het advies van de coardioloog is belangrijker.

Trouwens, ik woon ook in Amersfoort, ben 40 jaar. Ik speel bij Bigband On the Move, Regionaal Concertorkest Wilskracht en de NS Harmonie.

By the way, wie is jouw cardioloog?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 13:46 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Ik ken iemand die op hoog (amateur)-niveau euphonium speelt en die al bijna 10 jaar geleden een hartinfarct heeft gehad. Hij speelt gewoon nog altijd minstens een aantal uur per dag en in verschillende orkesten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 08:43 
Offline

Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30
Berichten: 164
Woonplaats: Den Haag
Kan je niet gewoon in het kader van je revalidatie een keertje onder medische toezicht trompetspelen? Dan weet je wel zeker of het kan. Los daarvan kan ik me echter niet voorstellen dat trompetspelen het hart zo sterk belast dat het gevaarlijk kan worden. Je puls gaat toch niet echt omhoog bij het spelen, of wel soms?
Een ander verhaal is plankenkoorts. Als je erg zenuwachtig wordt wanneer je moet optreden, dan is dat wél zwaar voor je hart. Dat moet je dan dus waarschijnlijk zien te voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Hartinfarct
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 09:58 
Offline

Geregistreerd: 29 nov 2003 17:46
Berichten: 38
Woonplaats: Veldhoven (Zilst)
Hey,

Ik heb helaas geen informatie over dit onderwerp, maar wil je wel even succes wensen met je revalidatie. Ik hoop dat die voorspoedig verloopt en dat je gewoon trompet mag blijven spelen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.