trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 08:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 17 feb 2024 16:11 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Er werd een nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan mijn notitie over de Sixel die te vinden is op mijn website: http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy". De titel van dit hoofdstuk 11 is: "Alternatief 4 met in de ventielen opgenomen ventielbuizen".

De Sixel is een blaasinstrument met zes ventielen en een buisverloop zoals dat van een bugel. Bij de in hoofdstuk 11 beschreven versie, verlaagt elk ventiel precies een halve toon waardoor er geen onzuiverheid optreedt als gevolg van de combinatie van ventielen. De ventielen zijn rechthoekig en worden 3D-geprint uit kunststof. De ventielbuizen zijn opgenomen in de ventielen waardoor het instrument er strak uitziet en er geen kans is op beschadiging van de ventielbuizen. Een doorsnede van het ventielblok wordt gegeven in figuur 3 van de notitie. Het instrument is nog niet gebouwd en ik ben ook niet van plan om dat te doen of te laten doen.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 18 feb 2024 14:54 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 221
Gezien de laatste regel, non informatie!

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 19 feb 2024 10:22 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Als je hem niet gaat laten maken, kun je dus nooit controleren of het daadwerkelijk werkt.
Of het überhaupt klinkt, en zo ja of het als een trompet klinkt.
En gedegen onderzoek is altijd mooi, maar zonder onderzoeksobject, is het letterlijk en figuurlijk een slag in de lucht.....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 22 feb 2024 19:50 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik ben constructeur en geen bouwer van muziekinstrumenten. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken en op schrift te stellen. Het idee is vrijgegeven en als iemand het wil gaan bouwen is hij vrij om dat te doen maar als niemand het ziet zitten, is het mij ook goed. Dat het non informatie is omdat het instrument nog niet gebouwd is bestrijd ik. Alles begint met een idee en met een theoretische onderbouwing van de werking en die heb ik gegeven. Het is niet te ontkennen dat dit instrument zeer zuiver is maar ik zie echt wel dat niet veel mensen bereid zullen zijn om zich de techniek aan te leren om zes ventielen te bedienen.

Dat een trompet of een bugel er zo uit ziet zoals we nu gewend zijn heeft een lange voorgeschiedenis en werd voor een groot deel bepaald door de technische mogelijkheden zo'n honderd jaar geleden. Tegenwoordig kunnen kunststof onderdelen gemaakt worden op een 3D-printer en dan zijn heel andere ventielconstructies mogelijk. Op mijn website staat ook een rapport met daarin het ontwerp van het ventielblok van een bugel met compensatie van het derde ventiel. Dat gaat ook alleen maar met kunststof ventielen waarmee de compensatielussen in het ventiel ondergebracht kunnen worden. Dit instrument is ook zeer zuiver en het heeft daarnaast nog een heleboel andere voordelen zoals bijvoorbeeld een veel kortere slag van maar 8 mm.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 22 feb 2024 22:09 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 221
Google definitie: Een constructeur is een bouwmeester (projectleider of architect) en is de eindverantwoordelijke voor het productieproces van apparaten of van constructies (bruggen en huizen).
Omdat er hier geen sprake is van een productieproces of apparaat, bent u geen contructeur en dat het zeer zuiver is, is uw onbewezen overtuiging.
Wel knap om nu al jaren bezig te zijn met een niet bestaand of zeer marginaal "probleem" en 4 ventielen is voor veel muzikanten al lastig, laat staan 6!

Ik vrees dat er nog meer hoofdstukken zullen volgen...

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 05 maart 2024 22:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 24 feb 2024 06:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Ik ga happen....
Adriaan Kragten schreef:
Ik ben constructeur en geen bouwer van muziekinstrumenten. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken en op schrift te stellen. Het idee is vrijgegeven en als iemand het wil gaan bouwen is hij vrij om dat te doen maar als niemand het ziet zitten, is het mij ook goed. Dat het non informatie is omdat het instrument nog niet gebouwd is bestrijd ik. Alles begint met een idee en met een theoretische onderbouwing van de werking en die heb ik gegeven. Het is niet te ontkennen dat dit instrument zeer zuiver is maar ik zie echt wel dat niet veel mensen bereid zullen zijn om zich de techniek aan te leren om zes ventielen te bedienen.

Adriaan, uw idee is leuk. In THEORIE. Akkoord. Ik wil u erop wijzen dat muziek maken op alle niveaus een PRAKTISCH ding is. Muziek maken, is een fysiek ding, waarbij oren net zo belangrijk zijn als spieren. Waarbij zoiets ongrijpbaars als gevoel, via een instrument, tot uiting gebracht moet worden. En dat is echt extreem hard werken. 99% van de muzikanten, is dus praktisch bezig, en hebben voor die praktijk een in de praktijk bewezen instrument nodig.
De theorie erachter, is leuk voor de extra, maar wordt maar zeer zelden op het podium los gelaten. En dan nog is het theorie die afkomstig is van bedrijven die er al jarenlang mee bezig zijn. En theorie die bedoeld is ter ondersteuning van de praktijk.
Dan kom je automatisch uit bij uw opmerking dat weinig mensen bereid zijn om de techniek aan te leren om 6 ventielen te bedienen. Natuurlijk is die er niet, want het instrument is er niet. Waarom zou iemand iets willen leren dat alleen in theorie bestaat. Dat is nonsens. Als het instrument er zou zijn, garandeer ik u, dat er heus wel iemand zou zijn, die het voor de grap eens zou willen proberen. En ik zeg voor de grap, want er zijn wel meer nadelen aan uw instrument te noemen dan alleen die 6 ventielen.
Ik ontken hierbij bijvoorbeeld dat uw instrument zeer zuiver is. Qua maatvoering zal het ongetwijfeld kloppen, echter u vergeet dat de persoon achter het instrument ook maar net de fysieke conditie moet hebben om het instrument te bespelen. Een slecht geoefend bespeler, zal zelfs de meest zuivere trompet, niet zuiver kunnen bespelen.
Als er één persoon in een orkest, band of ensemble zit, met het best stemmende instrument aller tijden, moet de rest van het orkest, of band of ensemble veel meer compenseren om bij te blijven qua stemming. Ergo: één exemplaar dat perfect stemt, maakt nog niet dat het collectief perfect stemt. Dus de meerwaarde van die perfecte stemming is precies 0.

Adriaan Kragten schreef:
Dat een trompet of een bugel er zo uit ziet zoals we nu gewend zijn heeft een lange voorgeschiedenis en werd voor een groot deel bepaald door de technische mogelijkheden zo'n honderd jaar geleden. Tegenwoordig kunnen kunststof onderdelen gemaakt worden op een 3D-printer en dan zijn heel andere ventielconstructies mogelijk. Op mijn website staat ook een rapport met daarin het ontwerp van het ventielblok van een bugel met compensatie van het derde ventiel. Dat gaat ook alleen maar met kunststof ventielen waarmee de compensatielussen in het ventiel ondergebracht kunnen worden. Dit instrument is ook zeer zuiver en het heeft daarnaast nog een heleboel andere voordelen zoals bijvoorbeeld een veel kortere slag van maar 8 mm.


U denkt toch niet serieus dat de ontwikkelingen van de trompet stil hebben gestaan sinds dik 100 jaar? Grote bedrijven als Yamaha, Gewa, Jupiter, en noem ze maar op, zouden u hard uitlachen. Hele onderzoeksafdelingen die zich, samen met mensen uit de praktijk, bezig houden met het verbeteren van hun instrumenten. Alleen moet het wel een verbetering zijn. En ja, daarbij is al heel erg veel geexperimenteerd met materialen. Wellicht zou u er goed aan doen om daar eens in te duiken. Het zou misschien uw theoretische ziel goeddoen om te zien hoeveel er met welke materialen geëxperimenteerd is, om toch maar telkens weer te concluderen dat de trompet, zoals die nu is, toch nog altijd het beste functioneert. In de praktijk dus. Waar het om gaat.
In het verleden heeft de firma Olds (en zusje Reynolds) al eens kunststof ventielen gebruikt. Die waren zelfs uitwisselbaar. Olds Pinto heette dat ding. De naam van het zusje weet ik zo even niet meer. Geen groot succes.
En er zijn talloze plastic instrumenten op de markt. Vanwege het lage aanschafbedrag voor beginners. En al die plastic instrumenten hebben hetzelfde nadeel: het klinkt niet zo als een instrument van koperlegeringen. U kunt met al uw theorieen simpelweg niet stellen dat een instrument zoals u het voor ogen heeft, goed zou klinken. Stemming is dan ook totaal irrelevant zoals ik al eerder uitlegde. Want het gaat niet om stemming alleen. Klank wil ook wat. En wederom vanuit de praktijk gedacht: er zijn maar weinig mensen die een plastic instrument of een instrument waar ventielen van plastic gemaakt zijn, ook daadwerkelijk als serieuze vervanger zien van "het echte werk". U laat namelijk na om de accoustische waarde mee te nemen in uw theorie. En laat dat nu net een van de belangrijkste dingen zijn, bij het maken van een instrument en muziek.

Overigens voor Jans01: 4 ventielen lastig? Vraag het eens aan hoornisten, tubaspelers, euphoniums, saxofoons, klarinetten, pianisten, piccolotrompettisten. Allemaal van die dingen met meer dan 3 knopjes om mee te spelen. Het grote verschil is natuurlijk dat al die instrumenten BESTAAN, en functioneren in de PRAKTIJK....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 24 feb 2024 21:15 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 221
Wat ik bedoelde met die 4 ventielen: Ik ken een aantal amateur hoornisten die van hun vereniging een instrument ter beschikking hebben met 4 ventielen, maar er nauwelijks gebruik van maken en van 1 weet ik zeker dat het 4e ventiel al meer dan 10 jaren vastzit.
In goede handen zeker aan te bevelen en ik meen dat er ook instrumenten met 5 ventielen bestaan? Verder eens met jouw betoog.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw hoofdstuk 11 toegevoegd aan notitie over de sixel
BerichtGeplaatst: 25 feb 2024 10:39 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Toch gek dat ik nu zelfs al aangevallen wordt omdat ik zeg dat ik constructeur ben. Ik heb vijf jaar bij Philips gewerkt als constructeur van machines om weerstanden te maken en die machines werden in de machinefabriek gemaakt door mensen die daarvoor opgeleid waren. Bij de fabricage van de meeste producten is er een sterke scheiding van mensen die de dingen bedenken en uittekenen en mensen die de dingen maken en testen maar bij blaasinstrumenten zou dat dus niet mogen. Ik heb honderden tekeningen gemaakt van dingen die wel gemaakt zijn waaronder een behoorlijk aantal windturbines.

Het is ook niet zo dat ik helemaal niets getest heb. Bij de basbugel heb ik getest of de toegevoegde lengte van een kwintventiel volgens mijn berekeningen de juiste verlaging geeft en dat bleek het geval te zijn. Ook al zijn de ventielen van kunststof, de rest van het instrument blijft van messing en de klank zal maar voor een klein deel bepaald worden door de kunststof van het ventiel.

Ik heb een Yamaha 631S bugel met een trigger op het derde ventiel en daarmee kon ik de lage Des goed corrigeren. Maar ik moet iets geraakt hebben want op een gegeven moment wilde de trigger ondanks voldoende smering niet meer soepel schuiven. Ik heb daarom een busje tussen de aanslag gezet zodanig dat 1 + 3 zuiver is en daarmee gaat het weer maar ik moet nu de Es en de Des weer op dezelfde manier met embouchure corrigeren als op mijn Getzen trompet zonder trigger. Een trigger is een leuke oplossing maar vereist zeer nauwkeurige fabricage en is erg kwetsbaar.

De opmerking dat het hele orkest perfect moet stemmen als er één instrument in het orkest zit dat perfect stemt geldt niet alleen voor mijn instrument maar voor elk instrument. Je moet gewoon altijd gelijkzwevend stemmen anders is er niet in elke toonaard te spelen. Wanneer er in een orkest Bes-en Es ventielinstrumenten zitten dan geeft dit problemen als mensen niet goed gelijkzwevend stemmen omdat er bepaalde tonen op Bes-instrumenten van nature te hoog zijn die op Es-instrumenten juist te laag zijn of net omgekeerd.

Ik denk dat ik het maar opgeef om op dit forum nog over mijn nieuwe muziekinstrumenten te posten omdat er toch alleen maar afbrekend commentaar op komt. Jammer voor degenen die wel belangstelling voor dit onderwerp hebben.


Laatst bijgewerkt door Adriaan Kragten op 26 feb 2024 11:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.