trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 19:11 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Als ik mijn 6310 met reverse leadpipe stem, lijkt hij hoger te intoneren en moet de stembocht verder uit dan bij mijn 5335.

Dit is mijn eerste trompet met een reverse leadpipe. Is dit gebruikelijk?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2021 21:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Om op A= 440Hz. te stemmen moet je instrument een bepaalde lengte hebben, om die lengte te verkrijgen met je je stembocht een stukje uittrekken.
Bij mijn 70's Getzen Eterna Severinsen Mod. is dat zo'n halve centimeter maar om mijn Getzen Eterna 900 LB uit begin jaren 90 op A= 440Hz. te krijgen moet de stembuis er zeker anderhalve cm. uit.
Allebei non reverse leadpipe instrumenten.

Het zelfde had ik met Conn 22b instrumenten: Die uit 1924 is goed met iets van 7mm., de Conn 22b 'Victor' uit 1954 moest er echt bijna 2 cm. uit

Ligt 'm dus niet aan de uitvoering van de leadpipe maar aan de bouw van 't instrument

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 08:23 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Om dat echt goed te ondervinden, zou je die 6310 moeten vergelijken met een exemplaar met een standaard leadpipe. Probleem daarmee, is dat de 6310 standaard met een reversed leadpipe geleverd is.
Wat je zou kunnen doen: ergens naar een winkel gaan waar ze een bach 37 met een 25 leadpipe en een bach 37 met een 25r leadpipe hebben. Dan kom je erachter of die intonatie echt anders is.

Maar daar spelen ongelooflijk veel variabelen mee.

Wat mij wel altijd is opgevallen: een instrument met een reversed leadpipe lijkt wel minder weerstand te hebben dan een instrument van vergelijkbare bouw en maat met een normale leadpipe.
Dat mindere weerstand gevoel zou zich misschien wel kunnen uiten in iets "over de intonatie" heen spelen. Is dat erg? Nee, gewoon ff wennen, goed luisteren en lekker spelen.

En realiseer je ook: elke toeter, al is die op papier hetzelfde, voelt toch altijd weer anders aan. Omdat er net even toch een steuntje anders is, of omdat jij op moment X van de dag net even anders speelt.
Niet voor niks dat Maurice Andre bijvoorbeeld een hele rits mondstukken in zijn koffertje had. Voor hij ging repeteren, probeerde hij er een paar op zijn lippen. En degene die het lekkerste voelde, gebruikte hij.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2021 08:35 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
En dan heb je het alleen maar over het standaard reversed systeem. Er bestaat ook nog zoiets als het "hidden reversed" leadpipe.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo niet weet of het voor bes trompet veel gemaakt is, maar voor c trompet was het een uitkomst.
Zo'n C trompet voelt ten opzichte van een bes wat nauwer aan. Waardoor de ml uitvoering sowieso voor veel mensen te klein was.
Zelfs de L boring voelde wat benepen aan, dus kwam men met een reversed leadpipe. Dat maakte het speelgevoel al wat vrijer.
Alleen kwamen ze bouwtechnisch met een klein probleem: de steun tussen leadpipe en beker aan de voorzijde, kwam daardoor heel erg dicht tegen het ventielhuis aan, en dat werd door heel veel mensen als heel negatief ervaren. Ik heb dergelijke configuraties veelvuldig uitgetest, en het waren draken imho. (Hoewel er velen ook mee wegkwamen).
Bob Malone kwam toen met een ideetje: een manteltje om de leadpipe heen, waarin de stembocht kon schuiven. Hierdoor kon de reversed opstelling blijven, met alle vrijheid van blazen die voor een c trompet zo lekker was, zonder het nadeel van de restricties die een steun zo dicht op het ventielhuis met zich meebracht.
Later heeft Bach dat een poos als optie aangeboden. Niet alleen Bob Malone, maar ook Pilscuk en Charley Melk hebben dit systeem verder doorontwikkeld.
XO-brass levert het nu standaard op hun C trompetten en een aantal jaar geleden kon van Laar het geloof ik ook leveren, en het werkt prima.
Maar nogmaals: ik weet niet of het voor bes trompetten ook geleverd is. Het zal haast wel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stemt een trompet met reverse leadpipe hoger?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2021 12:04 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
marnix schreef:
Wat mij wel altijd is opgevallen: een instrument met een reversed leadpipe lijkt wel minder weerstand te hebben dan een instrument van vergelijkbare bouw en maat met een normale leadpipe.
Dat mindere weerstand gevoel zou zich misschien wel kunnen uiten in iets "over de intonatie" heen spelen. Is dat erg? Nee, gewoon ff wennen, goed luisteren en lekker spelen.


Als ik de 6310 met de 5335 vergelijk (valse vergelijking want het zijn verschillende instrumenten, maar toch), valt me op dat ik voor mijn gevoel op de 6310 iets meer moet werken om met een goede kern te spelen. Op de 5335 is dat makkelijker. Maar als je op het gas gaat, klinkt de 6310 wat opener dan de 5335. Dat vind ik dan wel weer mooi.

Op de 5335 speel ik in ieder geval iets makkelijker, het voelt of ik net wat meer houvast heb. Alhoewel de verschillen klein zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.