trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Silent Brass toontje hoger
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017 08:22 
Offline

Geregistreerd: 05 aug 2017 09:20
Berichten: 9
Dag allemaal ik ben Arjen
Lees meestal en zeer onregelmatig mee op het forum.

Ik zit met het volgende:
Na veel embouchure problemen in het verleden ben ik een aantal jaar hestopt met toeteren en net opnieuw gestart met spelen. Nu goed lettend op voorkomen van fouten uit het verleden. Langzaam ontstaat er weer geluid en eindelijk soms ook veel makkelijker dan in het verleden. Lijkt de goede kant op te gaan.

Veel lipslurs en andere oefeningen om de lippen weer aan het werk te krijgen, niet het meest prettig om naar te luisteren. Vonden mijn buren ook helaas.
Na veel goede berichten op internet, de nieuwe silent brass aangeschaft
Werkt zo op het eerste gezicht best aardig, dempt uitstekend, lijkt op trompetgeluid in je oren.

Bij het meespelen met opnames merk ik dat ik bijna een hele toon hoger speel met die kurk erin!

Doe ik iets niet goed? Moet ik dit compenseren door lager te intoneren of de stembuis uit te trekken?

Ik hoor graag van jullie

Groet
Arjen


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017 08:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het is praktisch onmogelijk om vanachter een beeldscherm te zeggen wat er misgaat.
Ik ken de nieuwe silentbrass niet, maar zit daar een transpose functie op?
(Dit geheel terzijde, en waarschijnlijk ook erg onwaarschijnlijk).

Ik zou me kunnen voorstellen (let op: giswerk!!) dat je de weerstand die die demper met zich meebrengt, iets teveel compenseert, waardoor je te hoog uitkomt. Dat zou betekenen dat je iets meer ontspannen zou moeten gaan spelen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017 10:07 
Offline

Geregistreerd: 05 aug 2017 09:20
Berichten: 9
Beste Marnix,

Dank voor je antwoord, Er zit geen transpose functie op.
Ik zal proberen om meer ontspannen te spelen, kijken of dit verbetering geeft.

gr
Arjen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 15 okt 2017 10:53 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Fysica verschijnsel : Het inbrengen van een sourdine/mute in de beker van een trompet verkort de effektieve lengte van de resonatorbuis (buis waarin de trilling is opgewekt) en verhoogt zodoende de toonhoogte iets.

Te vergelijken ook met gestopte tonen op een hoorn; door min of mee inbrengen van de hand in de klankbeker van de hoorn is eveneens de toonhoogte beinvloed.

Om met een mute precies dezelfde toonhoogte te hebben als zonder zou je dus "bending" moeten toepassen; onderwerp van een ander topic op dit forum.

Komt erop neer dat de speler zich bewust is van zijn invloed op de toonhoogte.
Het geproduceerde geluid dat via je oren binnenkomt is een terugkoppeling
naar de bron van de trillingen. Als je maar luistert naar jezelf ben je op de goede weg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017 07:38 
Offline

Geregistreerd: 05 aug 2017 09:20
Berichten: 9
Luc als ik jou goed gegrijp dan is dit iets waar iedere blazer rekening mee houdt en compenseert. Er zou eens een demper bedacht moeten wordn die niet in de beker gaat en de buis verkort maar erop.

Inmiddels na de tip van Marnix is er ruim een half vanaf!? en hou ik iets bend-baars over. Wel een stuk lastiger om door mijn gevoel op de verkeerde hoogte slotten.

Dank voor de tips. Ik ga eens kijken of dit een goede manier voor mij is om mijn overlast te beperken én lekker te kunnen spelen.

Gr
Arjen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017 08:22 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik denk persoonlijk niet dat lipbindingen (volgens mij is dat de Nederlandse term ervoor) het issue oplossen.
Het maakt het hele probleem alleen maar ingewikkelder.
Je weet dat je een demper hebt, die de intonatie veranderen. Dat doet nagenoeg elke demper wel. De handigste oplossing is gewoon je stempomp uittrekken.
Dat voorkomt dat je elke noot aan het compenseren bent.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017 08:53 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Dat is nou het grote nadeel van oefenen met een oefendemper. Als je voor je gehoor zuiver wilt spelen, moet je noten anders gaan intoneren. Waar bij het gevaar ontstaat dat je dat ook gaat doen wanneer je zonder demper speelt, en je dus vals speelt.

Ik vind oefendemper handig om riedels te oefenen, de snelheid in de vingers, en je lippen in beweging te houden. Maar als je alleen maar met oefendemper speelt, gaat dat voor de hobbyist gevolgen hebben voor klank en intonatie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Silent Brass toontje hoger
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017 11:07 
Offline

Geregistreerd: 05 aug 2017 09:20
Berichten: 9
Ja ik denk dat ik naast de silent brass bubble ook ergens een ruimte moet vinden om voldoende oefentijd zonder demper te kunnen maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.