trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gehoorproblemen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gehoorproblemen
BerichtGeplaatst: 23 sep 2017 11:28 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2017 11:07
Berichten: 1
Sinds een paar maanden heb ik na het spelen een piep en een ruis. Dit is erger direct na het spelen, daarna wordt het minder maar het gaat nu niet meer helemaal weg en heeft een niveau waarvan ik zeg dat het echt niet meer erger mag worden.
Eerst dacht ik natuurlijk dat het van het geluidniveau kwam tijdens repetities en optredens van mijn Big Band. Uiteraard speel ik al een tijdje met doppen; niet leuk maar wel noodzakelijk. Maar afgelopen zomer is er 2 maanden niet gerepeteerd, en kon ik thuis goed experimenteren. Ik kom erachter dat ook tijdens oefenen, zelfs met oefendemper, dit probleem verergerde. Ik kom erachter dat het geluid, dat ik zelf maak en via kaak / schedel door wordt gegeven aan het gehoor, al voldoende is voor het verergen van dit probleem. Dit zeer waarschijnlijk in combinatie met mijn techniek; ik heb altijd moeite gehad om "vrij" te blazen en pers meer dan wat zou moeten. Helaas niet iets waar ik mezelf vanaf weet te helpen.
Zou de luchtdruk / mijn gebrekkige techniek een oorzaak kunnen zijn van mijn gehoorschade?
Verdere achtergrond; ik ben 43 en speel al 33 jaar, al jaren op goed (amateur) niveau, heb altijd in orkesten, popbandje en de laatste jaren in big bands gespeeld.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorproblemen
BerichtGeplaatst: 23 sep 2017 18:16 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
Ja, komt vrijwel zeker door het persen en niet door het lawaai. Je zet zo een enorme druk op je zenuwstelsel. Als experiment zou je express kunnen persen (zonder trompet, gewoon uitblazen met je lippen dicht) en dan zal je ook het geruis horen toenemen. Het kan ook door het kaakgewricht komen (bv. door je kaak te fixeren of naar voren te schuiven met spelen, of spanning in de nek.)

Wat je kan doen: leer spelen als een zanger (neem bv wat lessen in opera zingen bel canto style en probeer ook zo trompet te spelen). Kijk bv ook naar een aantal video's van mystery to mastery of neem wat skype lessen. Greg heeft veel ervaring met het verminderen van het 'persen'.

Als het je kaak is, ga naar een goede kaakfysio. Evt. manueel therapeut eens naar je nek/schouders laten kijken.

Verder allerlei oefeningen om je stress te verlagen: chi kung, mediteren, yoga oid is goed. Maar daarmee heb je het probleem van de oorzaak niet weggenomen.

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorproblemen
BerichtGeplaatst: 02 okt 2017 10:20 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2017 10:12
Berichten: 1
Ik heb het zelfde probleem gehad en heb het uiteindelijk terug kunnen herleiden naar het gebruik van een silent brass. Dit ding doet zo goed zijn werk dat er geen geluid meer naar buiten gaat maar de trilling moet toch ergens naartoe, en jawel daar komt het probleem, de trillingen worden via je hoofd afgevoerd. Probeer maar eens : Je kunt nl. de silentbrass ook prima zonder versterker/dopjes gebruiken, in je hoofd hoor je van binnenuit prima (verificatie van mijn theorie). Toen ik dit vermoedde ben ik acuut met de silentbrass gestopt en na enkele weken zijn de klachten weg (pffff....). Ik oefen nu met een hormon zonder pijpje en dat gaat prima.

Het dragen van gehoorbescherming tijdens het spelen doet overigens hetzelfde als de silent brass, ik ben daar heel voorzichtig mee, het is een beetje kiezen tussen de cholera en de pest. maar bij dit geluidsnivo is tot 2 uur te hard niet echt schadelijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.