trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cornet versus Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 13 apr 2017 20:13 
Offline

Geregistreerd: 13 apr 2017 19:57
Berichten: 1
Ik speel al jaren 1e trompet bij blaaskapel en nu sinds kort ook cornet 3e bij brassband. Kan dit nadelig werken voor het geluid op mijn trompet of is het juist goed. Wie heeft hier ervaring mee. Ik oefen nu veel meer in het lage register gaat dat op den duur tenkoste van 1e partij op trompet. Weet iemand dat.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 13 apr 2017 21:11 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Oefen gewoon het hele bereik, zowel hoog als laag. Als je alleen maar hoog oefent gaat daar je embouchure naar staan en is het laag wat minder en vice versa.

Ik speel voor mijn werk meestal 1e trompet en studeer thuis meestal klassieke etudes die door het hele bereik gaan. Gewoon mf, niet forceren en na elke etude een paar minuten rust pakken.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 14 apr 2017 06:38 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Ik kan alleen vertellen dat ik bij een onlangs bij een brassband speelde waarbij er meerdere mensen voor het eerst cornet speelde (ipv trompet bij de fanfare/harmonie). Het verschil in klank tussen die mensen die altijd cornet spelen tov diegene die dat alleen voor dit project deden was duidelijk hoorbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 14 apr 2017 15:14 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Op zich liggen de cornet en de trompet dicht bij elkaar. Het zou problemen kunnen geven als je met compleet verschillende mondstukken gaat spelen. Die jongens en meisjes vd Brass Bands willen nog wel eens op erg diepe emmertjes spelen. Persoonlijk speel ik nogal wat trompet en cornet door elkaar, maar ik gebruik dezelfde Warburton-cup en draai er een ander stengeltje op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 14 apr 2017 20:15 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
@Delano: Da's een goeie tip. Bestaat er een overzicht van de Warburton
mondstukken, zodat ik kan uitzoeken welke het dichtst in de buurt komt van mijn
mondstuk(ken) ?

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 14 apr 2017 20:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Hier op deze pagina staat een heel schema waarin Warburton mondstukken vergeleken worden met Bach, Schilke (Yamaha), Reeves en Giardinelli:
http://www.warburton-usa.com/index.php/ ... #whichsize

Effe omlaag scrollen

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 15 apr 2017 08:00 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het hangt er ook een beetje vanaf welke cornet je hebt. In beginsel zijn de Warburton backbores allemaal long shank cornet stengeltjes.
Sommige cornetten, vooral die met een shepherds crook, doen het niet zo lekker met een long shank. Maar dat kan ik zijn.
Ook de cup is belangrijk, als je op trompet nogal ondiep speelt (zoals ik deed met de M-cup) dan krijg je met die cup geen lekker cornetgeluid.
Ik ben vd M-cup overgestapt op een Warburton Arturo-cup en dat is een soort MtVernon 3C achtige maar dan dieper dan een gewone Bach 3C en ook iets meer V-achtig. Fantastisch op trompet en heel goed bruikbaar voor cornet. (met als bonus ook nog een iets bredere rim).
Je kunt wel straffeloos verschillende Warburton cups van dezelfde diameter (zelfde nummers) door elkaar gebruiken. B.v. een 4M cup op trompet en een 4MD cup op cornet. Wel goed testen of de Warburton standaard rim je bevalt.
En je moet wat experimenteren met backbores voor cornet, dat kan gevoelig liggen. Ikzelf heb b.v. alleen voor mijn wat groot geschapen Yamaha 2310 cornet speciaal een 6 backbore moeten kopen i.p.v. de (ingekorte) 7 die ik normaal op cornet gebruik.
Tenslotte, als jouw cornet een voorkeur heeft voor short shank mondstukken kun je de Warburton BBC cups en backbores proberen, die zijn daarvoor maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cornet versus Trompet
BerichtGeplaatst: 19 apr 2017 13:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 sep 2007 18:05
Berichten: 78
Woonplaats: molenbeersel, limburg, belgië
Uit mijn ervaring is de beste manier om veel op beide instrumenten te spelen en zoals Erik al aangaf ook niet te focussen op een bepaald register maar gewoon over het totale bereik van het instrument te repeteren. Natuurlijk zal je bij het repeteren van een 3e cornet partij altijd wel meer in het laag register spelen, maar dat houd je natuurlijk niet tegen om bij het inspelen en etudes je hele bereik aan te raken.

Wat mondstukken betreft: het is natuurlijk sterk afhankelijk van welk niveau brassband en welke positie maar als de band echt gaat voor die (Britse) brassband sound kan je er (zeker als backrow cornetist) bijna niet omheen om op een relatief diep mondstuk te gaan spelen. Nogmaals, dit is sterk afhankelijk van wat de dirigent/band verlangt.

Ik speel op totaal verschillende mondstukken en zolang ik met regelmaat repeteer op beide instrumenten is het goed te combineren, soms focus ik wel meer op trompet dat cornet of omgekeerd afhankelijk van de concerten/wedstrijden die ik speel.

_________________
Cornet:
Besson 2-20
Yamaha YCR6335HS
Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.