trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een herbeginner heeft vragen.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 18:49 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2003 10:20
Berichten: 429
Woonplaats: Gouda
Een raad die ik vaak hoor is om in ieder geval net zolang te rusten als te spelen. Bij mij helpt het in geval van problemen om echt thuis aan de techniek te werken waarbij Clarke bij mij goed aanslaat.

Een concert is een wedstrijd. Thuis Oefenen is een training. Een marathon loop je ook niet door iedere dag meer dan 42 km hard te lopen.

_________________
Trompet: Schagerl SP-S Mnozil Brass / Bob Reeves 1,5c classical
Cornet: Olds Ambassador 1978-1979 / Bob Reeves 1,5c classical
Bugel: Yamaha 631 / Curry 3FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 19:04 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
ik kan het materiaal van http://www.mysterytomastery.com aanraden. Deels gratis te volgen via youtube video's


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 30 maart 2016 14:43 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik herken jouw symptomen zeker!!

ik at eerst 100% vegetarisch en doe fysiek zwaar werk...dus niet alleen mijn lippen waren moe en stijf.
ik ben een tijdje geleden begonnen af en toe een stukje vlees, vaker vis
Maar vooral dagelijks een eiwit-shake.

ik las ergens in een salsa trompet boek (van iemand hier gekregen) dat proteinen belangrijk zijn ... vooral als je ook zwaar werkt hebt of veel sport... en trompet spelen is ook "zwaar werk"

ooh mn punt is dat ik voor mn gevoel sneller herstel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 30 maart 2016 18:20 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Overdrijven jullie niet een beetje?
Zolang je niet probeert Maynard F. in de hoogte te passeren valt het nog wel mee met dat fysieke. Mendez zei altijd dat je in beginsel niet meer lucht door zo'n toeter moet blazen als bij een gewone conversatie. Als jullie er echt een krachtsport van maken doe je echt iets verkeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 30 maart 2016 20:24 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
@Delano jij hebt jouw "conditie/fysiek" waarschijnlijk rustig opgebouwd en onderhouden, en heb je weinig of geen last van vermoeidheid.

warre vroeg om advies in "problemen en oplossingen" hij doet dus inderdaad iets niet goed ja.

ik begon over proteine (wat wel wat sportachtig klinkt , ja ) omdat ikzelf blijkbaar een tekort had en me nu beter voel maar ook langer kan oefenen.

een problem met uithoudingsvermogen kan veel verschillende oorzaken hebben.... meest logisch is natuurlijk onvoldoende rust, zoals het meest geadviseerd...... meer rust!!

bij mij was het enthausiasme/ te veel wilen spelen funest ... ik prober nu elk stuk of oefening, na op trompet spelen, te "zingen" en met mn vingers op de ventielen meespelen. dat verdubbelt mn oefen tijd en meer!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 30 maart 2016 21:48 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Delano: heb je ooit wel eens een aantal dagen lang slopende cd opnames voor een band als Epica gemaakt?
Heb je ooit wel eens een project voor directiestudenten gespeeld, waarbij er eindeloos lang gerepeteerd moet worden, niet omdat het orkest het niet kan, maar een student het moet leren?
Ooit wel eens op toernee geweest met een orkest waarbij je elke avond concerten geeft, en elke middag nog "even" moet soundchecken?
Of wat minder cultureel: ooit wel eens de laatste 7 kilometer van de vierdaagse gelopen, al marcherende, met je instrument?

Muziekmaken is wel degelijk qua prestatie vergelijkbaar met topsport. Heeft weinig met lucht te maken. Maar alles met algehele conditie.

En dat soort dingen kan op elk niveau plaats vinden.
Jpax geeft zeer terecht aan dat hij vaak zijn instrument zijdelings gebruikt bij het oefenen. Ik vind dat een zeer goede tip. "Droog oefenen".

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 11:15 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, dit hoor ik vaker. Lesgeven op het vmbo is topsport. Een drieling opvoeden is topsport. En nu is trompetspelen topsport. Wat de aanzeggers hier gemeen hebben is kennis van zaken t.a.v. resp. vmbo, drielingen en trompetspelen. Helaas hoort kennis van zaken m.b.t. tot topsport daar niet bij.
Daar komt bij dat de vraagsteller hier problemen heeft met 2 uur oefenen per dag. Dat staat in geen enkele verhouding met de voorbeelden die Marnix hierboven geeft.
Welnu ik ben amateur wielrenner geweest en heb meegedaan aan nationale en internationale wedstrijden. Daarvoor moest ik de hele week trainen met sessies van 120 km in regen en wind beuken. De klassieke wedstrijden waren tussen de 180 en 220 km soms over zeer geaccidenteerd terrein. De 182 km van de Kersenronde (Mierlo) deden we in drie uur en 55 minuten, probeer het maar eens.Na afloop moest ik door twee man van mijn fiets worden gevouwen, zo stijf was ik. Wat ik daarvan geleerd heb is dat twee uur op een trompet blazen in mijn visie GEEN topsport is.
Wat er precies aan de hand is met Warre is idd moeilijk te beoordelen zo van het scherm. Maar daar is iets grondig mis. Zelf had ik een dergelijke ervaring met flugelhorn spelen. Ging best aardig, alleen kon ik een dag later niets meer. Voor mijzelf heb ik toen de conclusie getrokken dat ik blijkbaar iets wilde horen in de flugel wat er alleen in zat als ik dat ding compleet overblies (dus forceerde) en heb ze verkocht. Ik denk dat Warre het best een gekwalificeerde docent in de arm kan nemen, daar is voorspelen en zijn studieregiem overleggen, kon wel eens een hoop duidelijkheid geven.

N.B. Dat "droogoefenen" is de grond van bestaan voor de Sandovalves. Misschien is het nuttig voor sommigen met stijve vingers maar ik zie niet direkt nut. In mijn beleving is de coördinatie tussen adem, aanzet en ventielen het cruciale van trompetspelen en die leer je niet met een beetje pielen met alleen de ventielen.
Hoewel je volgens de begeleidende tekst met de Sandovalves ook het embouchure traint (ik geef toe dat ik het niet echt snap):

http://www.sandovalves.com/#!about/ccjb


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 12:30 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Mijn voorbeelden staan wel in verhouding, als je meeneemt dat ieder voor zich het beste uit zichzelf wil halen.
Dat gaat voor zowel amateurs als beroepsmensen op.

Je hebt dus zelf op hoog niveau gesport. Dan vind ik het persoonlijk verbijsterend dat je de gelijkenissen tussen sport en muziek niet opvallen.

Zowel amateurs als beroepssporters geven lijf en leden op om zo goed mogelijk te presteren. Gaan grenzen over om nog beter te worden. Moeten mentaal zich door zure appels en spieren heenbijten en grenzen verleggen waarvan ze gezworen hadden, dat ze die niet over konden komen.

Natuurlijk zijn muziek en sport twee verschillende disciplines, maar ook een musicus die zijn hoogste top wil halen, moet grenzen over. Moet zorgen dat hij fysiek fit is om trompet/viool/piano/whatever te beheersen en te verbeteren.

Die vergelijking maak ik niet alleen, die zie ik om me heen bij collega's en vroegere docenten ook. Investeren, nog meer oefenen, nog meer oefenen, en nog meer oefenen. En dat geldt zowel op amateurniveau als beroepsniveau.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.