trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stemmen van een bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 10 jan 2016 17:10 
Offline

Geregistreerd: 10 jan 2016 17:04
Berichten: 3
Hoe stem ik eigenlijk mijn bugel?. Op welke toon kun je dat het beste doen?
(ik las ergens op de midden c, maar welke c is dat, 4, 5?..)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 10 jan 2016 18:06 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Afbeelding

je stemnoot : C1 of C2

Of ongebruikelijk inderdaad C4 of C5 in SPN (Scientific Pitch Notation)
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_pitch_notation
Vienna Symphonic Library gebruikt deze aanduiding in SPN;
https://vsl.co.at/en/Trumpet_in_C/Range


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 17:05 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Grappige vraag. Ik heb al heel wat hoon gescoord hier met mijn (negatieve) opvatting over de flugel en zijn tonale eigenschappen.
Mijn antwoord zou in eerste instantie zijn: die dingen zijn niet echt te stemmen. Maar een aantal profs hier en trouwens ook op TH schreeuwen dan moord en brand. Op TH werd ik overladen met pek en veren totdat de great Arturo Sandoval himself mij te hulp schoot en al die jongens vermaande: "een flugel is echt geen grote trompet".
Dat een hoop pro's geen problemen hebben met de tuning ve flugel komt denk ik doordat de flugel nu eenmaal een ruime slotting heeft dat maakt dat sterke embouchures daar doorheen blazen.
Maar dan toch maar even dit:

JazzTimes: Is there any difference in terms of blowing into flugelhorns in terms of air pressure.

Ron Miles: Oh, yes. It has been said that they’re illegitimate scales, so you can’t blast ‘em; you can’t overblow them; you have to be very, very tender—you can’t be too cruel with them [laughter]. You have to be very careful, because they can very easily be played out of tune if you don’t know how to use the tuning slide. It took us years of really serious research on the flugelhorn to figure out that you need to tune each pump instead of in one spot with the tuning slide. And the tuning slide on the flugelhorn is in the leader pipe; as you enter the mouthpiece into the receiver, then after you’ve made your regular tuning, you tune each pump, each slide individually and pull them into a position where it’s more conducive to you to make the notes that you want using that combination of valves…in tune. So the minute you see a flugelhorn player, unless he’s been doing it for a long time, playing with all of these pumps—middle valve, first valve and third valve—not being altered somewhat or tuned, you can almost bet he’s going to play out of tune. It’s sort of like a violin or a trombone. Each little position may be marked—first, second, third, fourth—and if you go to the second position and it’s a little bit flat, you’re going to pull up a little bit with your lip or your slide; the violin the same thing. What might be an A on the violin for one player, might be a wee bit sharp or flat for another player. So they have to adjust according to their articulation, manipulation and their ear. So there’s a whole lot of things that go into producing one tone [laughter]. On the flugelhorn, the violin, any instrument.

Bron (heel aardig interview met ook CT, Doc Cheatham en Terence Blanchard):

http://jazztimes.com/articles/20281-cla ... ss-fantasy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 19:57 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2012 20:01
Berichten: 17
Fantastisch verhaal voor de prof, maar dit gaat veel te diep voor iemand die zich afvraagt wat de "midden-C" is. Een bugel (of trompet) stem je op een noot die zo veel mogelijk midden in je bereik zit, en waarbij je geen ventielen indrukt. Meestal zal dat de C2 zijn. Maar iemand die nog maar net is begonnen mag wat mij betreft ook op een G1 stemmen. De meeste stemapparaatjes zijn geduldig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 20:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat leer ik mijn leerlingen ook. Gewoon op een G als de C nog ff niet in het bereik is.
En luisteren. Veel en goed naar elkaar luisteren. Want stemapparaatjes zijn natuurlijk ook weer niet heel erg zaligmakend.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stemmen van een bugel
BerichtGeplaatst: 15 jan 2016 14:38 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
misschien is dit handig voor je (ik had het al eens gepost)

http://www.dronetonetool.com/

dit vind ik veel fijner dan een stem aperaatje en er zit ook een metronoom bij

voor de zekerheid; als je C wilt horen klik je op Bb ... G = F etc.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.