trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 11 jul 2015 23:41 
Offline

Geregistreerd: 27 jul 2014 20:14
Berichten: 4
Mij een splinternieuwe carol brass aangeschaft en de 3e ventiel blijft al regelmatig plakken. Echt plakken soms he, indukken en het komt niet meer omhoog. De dirigent id fanfare zei dat het door de warmte ligt, uitzetten enzo, maar de 2 ander hebben het niet.
En ja, binnendoen zou je zeggen maar de dees is het garantiebewijs al kwijt, komt ook van thomann, leg het maar uit he. Iemand raad?
groetjes


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 12 jul 2015 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Bij Thomann zijn factureren digitaal terug te vinden onder het account waarmee besteld is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 12 jul 2015 10:04 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Dit is wat CarolBrass zelf schrijft over het onderhoud van je trompet:
http://www.carolbrass.nl/index.php/trom ... onderhoud/

Maar, Jessy, jullie dirigent is toch zelf een (bekende) trompettist?
Heeft hij je niet aangeraden om eens ventielolie op siliconen-basis te proberen( b.v. Hetman of La Tromba). Of gebruik je dat al?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 12 jul 2015 10:57 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Schoonmaken. Nieuwe ventielen geven vaak toch nog troep af, slijpsel, resttroep van poleisten en dat soort meuk. En zeker in het 3e ventiel komt alle troep vanaf je mondstuk als eerste terecht.
Dus mijn advies, voor je naar de winkel rent: eerst zelf schoonmaken. En dat moet je vaak doen. Op een gegeven moment zul je geen troep meer aantreffen in je ventiel, en zou het minder moeten worden. Werkt dat niet, dan is er iets misgegaan en is het garantie werk.

Edit: voor elke keer dat je er olie opgooit: ook eerst schoonmaken. Want olie over troep geeft: jawel: troep!

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 12 jul 2015 11:53 
Offline

Geregistreerd: 27 jul 2014 20:14
Berichten: 4
He Diederik, hoe weet je dat van onze dirigent :-)?
Ik speel in ramsel, Birger Embrechts is idd een beroepstrompettist .
Hij heeft me aangeraden om fast te gebruiken, ik gebruik nu reka valve oil.
Hij heeft mijn trompet even onder genomen, maar het is niet beter.
Ik zal goed blijven poetsen, en hopen dat het beterd :-)

Mercikes voor de raad al

j


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 13 jul 2015 11:00 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Vastlopen van de ventielen kan diverse oorzaken hebben, vuil, onvoldoende smering of een te kleine of niet constante spleet tussen het ventiel en de boring. Een niet constante spleet krijg je wanneer het ventiel niet helemaal recht is wat veroorzaakt kan zijn door de verhitting die nodig was voor het solderen van de boringen. Voor een te kleine spleet moeten ventiel en boring opnieuw op elkaar ingeslepen worden. Bij een nieuwe trompet zou dat onder de garantie moeten vallen maar als dat problemen geeft dan zou je het ook zelf kunnen proberen met een slijpende tandpasta zoals Colgate. Na het slijpen alles zeer goed schoonmaken met heet water. Als de spleet de juiste waarde heeft en als de zaak goed schoon is dan ligt het aan de smering.

Je kunt echter zelf de smering verzieken door een zijdelingse kracht op het ventiel uit te oefenen waardoor je de oliefilm wegdrukt. Dit kun je voorkomen door de pinkhaak niet te gebruiken en door de duim niet om het ventielhuis te plaatsen maar aan de zijkant tussen het eerste en het tweede ventiel. Of laat er eens iemand anders op spelen. Als bij hem de zaak niet vast loopt dan veroorzaak je het zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 14 jul 2015 00:43 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Adriaan Kragten schreef:
Je kunt echter zelf de smering verzieken door een zijdelingse kracht op het ventiel uit te oefenen waardoor je de oliefilm wegdrukt.

Je bedoelt waarschijnlijk mensen die met de vingerkootjes hun ventielen bedienen i.p.v. met de vingertoppen?
Zo kun je ventielen ook scheef 'inslijten', waardoor later als iemand anders met een andere vingertechniek speelt misschien ook last heeft van niet lekker lopende ventielen.

Citaat:
Dit kun je voorkomen door de pinkhaak niet te gebruiken en door de duim niet om het ventielhuis te plaatsen maar aan de zijkant tussen het eerste en het tweede ventiel.

Dit begreep ik niet helemaal. Waar laat je de pink dan?
Net heb ik even de trompet opgepakt en geprobeerd de duim te positioneren zoals jij adviseert zonder dat de pink in de pinkhaak zit en dat gaat bij mij niet. (of ik heb je niet goed begrepen)
Ik vermoed dat je doelt op mensen die met de proximale of middelste falanx (vinger kootjes) hun ventielen beroeren? Dan zou het kunnen, maar dan heb je nog steeds dat er zijwaartse druk wordt uitgeoefend.

Door met de distale falanx (vingertoppen) te spelen druk je de ventielen gewoon recht in als het goed is en dan kun je ook gewoon van de pinkhaak gebruik maken, zoals die bedoeld is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 3e ventiel schroeft al bij nieuwe trompet :-(
BerichtGeplaatst: 14 jul 2015 12:25 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Het zijdelings tegen het ventiel drukken kan ook wanneer je de ventielen met de vingertoppen bedient maar de kans is groter wanneer je het middelste kootje gebruikt. De duim van de rechter hand wordt meestal tegen de achterkant van het huis van het eerste ventiel geplaatst maar voor deze stand kun je tijdens het indrukken van het derde ventiel de duim en de ringvinger gemakkelijk naar elkaar toe trekken en daardoor ontstaat een naar achteren gerichte dwarskracht op het derde ventiel. Wanneer je de duim echter meer naar voren plaatst, dus tussen het eerste en het tweede ventiel (en net onder de lead pipe), zitten de duim en de vingers dichter bij elkaar waardoor het uitoefenen van een dwarskracht bijna niet meer mogelijk is, zeker als ook nog eens de pink niet in de pinkhaak zit. Een bijkomend voordeel van deze alternatieve plaats van de duim van de rechterhand is dat er nu meer plaats is voor de duim van de linkerhand. Ik doe dit al jaren zo voor bugel en trompet en het bevalt prima.

Als de pink niet in de pinkhaak zit dan zweeft hij gewoon ergens boven de lead pipe. Het grote voordeel van een vrije pink is dat de ringvinger veel gemakkelijker snel op en neer bewogen kan worden. Het is even wennen maar je hebt echt geen pinkhaak nodig om instrument vast te houden (behalve als je met de linker hand een demper in de beker houdt) en om de drie overige vingers precies bovenop de ventielen te plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.