trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jericho Lip expander en Malte Burba
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 13:02 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2011 22:16
Berichten: 4
Hoi trompettisten,

Ik heb een tijd geleden op aanraden van een bevriende trompettist een Jericho lip expander gekocht (zie http://www.brass-innovations-germany.de ... pander.asp). Het hulpmiddel zou lip spieren kunnen trainen, iets wat je niet alleen bereikt met het spelen op het instrument, beweert men. De lip expander is volgens de informatie ontwikkeld samen met 'trompet professor' Malte Burba. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken en heb de proef op de som genomen.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog niet veel gebruik heb gemaakt van de expander en ook niet goed weet of ik het goed doe. Nog geen succesverhaal te melden dus.

Vragen aan jullie:
Wie weet meer van deze professor Burba en zijn methode? Wat is jullie ervaring ermee en/of visie erop?
Wie weet meer van de lip expander, heeft er ervaringen mee en wil deze hier delen.
Hoe verhoudt dit lippen verhaal van Burba en Jericho zich met het "air" verhaal? Zie ik namelijk de lessons van James Morrison, in het bijzonder deze: http://youtu.be/IPt1QpoD38o dan bevestigen deze lessen wel dat sterke lippen een pré zijn om de luchtstroom te kunnen weerstaan.

Anyway. Een heel verhaal over een onderwerp waar wij denk ik ook niet over uitgepraat raken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 13:22 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik ben geen fan van Burba en zie ook weinig in apparaten zoals dit. Veel trompet methodes vergeten altijd waarom het gaat bij trompet spelen en dat is muziek maken.

Als je leuke oefeningen uitzoekt en die dagelijks vlijtig studeert heb je veel meer plezier in je hobby en ga je veel sneller vooruit. Studeren is de enige manier om echt verder te komen, er is geen verkorte route. Studeer dingen die je moeilijk vindt, dan weet je zeker dat je aan het leren bent.

Er is ontzettend veel leuk materiaal op de markt om te studeren, mijn site staat ook vol met leuke etudes die je zo kunt downloaden.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 16:15 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Nou dat is duidelijke taal en de spijker op zijn kop.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 16:44 
Offline

Geregistreerd: 04 aug 2009 16:10
Berichten: 20
Remon,

Ik denk dat je het hele verhaal misschien misloopt. Weet je dat de techniek van "Malte Burba" minstens 3 jaar duurt en dat de Lip expander hier maar een onderdeel van is?

Zelf ben ik +/-4 jaar geleden begonnen met zijn methode maar heb die lip expander nooit nodig gehad. Er zijn inderdaad andere en veel leukere oefeningen.

Seller


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 23:44 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik speel zo lang mogelijk muziek,,, maar daarna doe ik nog 'de potlood-oefening"
zo oefen voorbij het punt dat ik een goede toon kan blazen.

is het dom of juist goed om na muzikaal oefenen nog wat fysieke oefeningen (zoals met een potlood) te doen. DWZ nadat het muzikaal niet meer lekker gaat.

of is rust dan meer op z'n plek ??

met die "lip expender" (waar dit topic om draait) zal het net zo zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 15:55 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Potlood oefeningen... Lip expanders...
Afgaande op eigen ervaring met die dingen, zou ik het niemand aanraden. Toegegeven: er zullen mensen zijn die er baat bij kunnen hebben, maar ik vraag me af of je met dergelijke oefeningen niet juist je flexibiliteit afbreekt, in plaats van opbouwt.

Er zijn talloze goede oefeningen om je conditie op te bouwen. Quinque, Colin, Clarke, Stamp etc etc. staan er vol mee.
Of inderdaad zoals Erik aangeeft (maar dat is vele malen minder concreet, want muziek maken is nu eenmaal een abstract gegeven) zo mooi en muzikaal mogelijk etudes en andere muziek spelen. Daar zitten genoeg leuke en leerzame dingen in. En dan niet gaan focussen op die ene hoge noot in een zin, maar je toeleggen om de hele zin zo mooi mogelijk te spelen.

Rust nemen na oefenen is heel belangrijk. Waarom denk je dat voetballers na 45 minuten rust nemen. Trompetspelen is ook sporten. Idealiter speel je 10 minuten, neem je 10 minuten rust etc..
Dan kan je meteen die potloodoefening in de prullenbak smijten.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 17:21 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
marnix schreef:
Dan kan je meteen die potloodoefening in de prullenbak smijten.


Heerlijk en superjuist commentaar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jericho Lip expander en Malte Burba
BerichtGeplaatst: 26 maart 2015 09:23 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2011 22:16
Berichten: 4
Hoi allemaal,

Leuk om te zien dat er zoveel reacties komen op mijn vragen. Voor alle duidelijkheid, ik speel nu ruim 30 jaar en onderschrijf volledig wat onder andere Erik in de eeste reactie schrijft. Uit de methodes en etudes zoals Arban, Stamp, Maxime Alphonse etc. studeer ik regelmatig. Kort geleden heb ik ook van iemand een boek van Louis Maggio te leen gekregen.
Laat duidlijk zijn. Ik ben ook niet op zoek naar een snellere methode om hoger te kunnen spelen of beter te worden. Vlieguren maken en de juiste oefeningen doen en vooral plezier hebben in musiceren, dat is denk ik het best. Ik vroeg me alleen af of de methode van Burba en zijn Expander nog wat kan toevoegen. En, kán die expander misschien de conditie een beetje op peil houden als ik m'n trompet een tijdje niet aanraak (vakantie).
Inmiddels ben ik er ook achter dat het "machientje" me helemaal niet aanspreekt. Ik vind het een oer saai ding. Maar nogmaals, het is geboren uit nieuwsgierigheid naar (voor mij) nieuwe dingen. Expirimenteren. En ik was vanuit die gedachte op zoek naar jullie ervaringen. Het is volgens mij een leuk topic geworden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.