trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Laag spelen -> Sectie in balans
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Laag spelen -> Sectie in balans
BerichtGeplaatst: 16 dec 2014 16:09 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Ik vroeg me af hoe je als derde en vierde trompettist de sectie het best in balans kan krijgen. Zelf vind ik laag spelen een van de leukste dingen die het is, ik kan het hard en met veel sound maar toch merk ik vaak dat de sectie niet in balans is als de eerste trompet, of es trompet zeer hoog spelen. Je kan er dan domweg niet tegen op boksen lijkt wel.

Hoe zorgen jullie ervoor dat een lage noot net zo aanwezig is als een hoge noot? Oftewel, hoe zorgen jullie ervoor dat een akkoord met een hoge topnoot als akkoord blijft klinken?

Ps. ik vind goed laag spelen trouwens een onderbelichte kwaliteit. Ik ken meer trompettisten die een C3 kunnen raken dan trompettisten die een lage G mooi en hard kunnen spelen...
pps. Dat neemt natuurlijk niet weg dat mooi hoog spelen heel erg moeilijk is en daardoor knap!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laag spelen -> Sectie in balans
BerichtGeplaatst: 17 dec 2014 11:05 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Als je in een sectie speelt, speel je altijd ten dienste van de muziek en het collectief. Ook een eerste. Als de eerste te hard speelt, en de rest van de sectie gaat daarin mee, wordt het een wedstrijdje hard, en dat werkt niet of contraproductief.
Los daarvan zou de eerste zich moeten realiseren dat hogere noten vrijwel altijd goed doorkomen. Die klankkleur is al vaak slanker dan de laagte, dus erdoor prikken is dan zo moeilijk niet.

In balans spelen doe je samen, met als het goed is, de dirigent als geoefend oor die het geheel in de gaten houdt.
Als de eerste te overheersend doorkomt, moet de eerste een paar stappen terug. Als de rest van de sectie te zacht is, moet die wat meer.

Maar als je al op de toppen van je volume zit, en je moet nog harder, dan doe je sowieso iets verkeerd. Want dan ben je aan het schreeuwen.

Maak eens een opname, en luister eens terug wat er mis gaat. Moet de rest van de sectie wel zo hard mee, of is de eerste gewoon te hard. En hoe mengt dat dan met de rest van de band/orkest?
Daar kun je veel van leren.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laag spelen -> Sectie in balans
BerichtGeplaatst: 18 dec 2014 16:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 aug 2004 18:30
Berichten: 118
Woonplaats: Amsterdam
di nucci schreef:
Ik vroeg me af hoe je als derde en vierde trompettist de sectie het best in balans kan krijgen.


Een sectie laten leven, in balans hebben en goed laten klinken is de verantwoordelijkheid van alle sectie leden.

Je kunt erop oefenen in de sectionals. Samen akkoorden spelen, samen harder en zachter worden, af en toe eens elkaars partij spelen. dat soort dingen.

_________________


TPT : Van Laar B4 | Van Laar B8 | Schilke X3L | Olds Super | Jupiter 1600i | Buescher Tru Tone
FLH : Van Laar B2
MPC : KT Custo | Bob Reeves | Frate | Ingram | Patrick | Tilz | Stomvi | Donat



Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.