trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verbetering conditie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 03:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 20 aug 2014 14:57 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2014 14:43
Berichten: 1
Hoi iedereen,

Ik merk dat ik met sommige stukken te weinig conditie heb om het goed door te spelen. Mijn vraag aan jullie is of er bepaalde oefeningen zijn om dit te verbeteren.

Ik ben 22 jaar, ik speel eerste trompet bij een concertdivisie fanfare en oefen (in de vakantie) minimaal een uur per dag. (om mijn niveau een beetje aan te geven).

Deze problemen heb ik meestal wanneer ik meer dan 16 maten moet spelen. Mijn lippen houden het niet vol en ik moet dan mijn mondstuk even eraf halen. Al is dit maar 2 seconde, daarna kan ik er weer goed tegenaan. In een orkest is dit probleem wel te camoufleren door afspraken met andere te maken, maar ik wil mee gaan doen met een solisten concours. En daar gaat het niet.

Het stuk wat ik wil spelen is Slavonic Fantasy van Carl Höhne (https://www.youtube.com/watch?v=dF-VTmys5ao). In dit stuk zijn de problemen vooral het langere stuk bij Tempo die Mazurka en na de 8 maten rust op de derde pagina (in het Vivace).

Hebben jullie tips en/of oefeningen voor mij? Het gaat in het algemeen, maar als je tips hebt met betrekking tot het solowerk hoor ik het ook graag :)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 20 aug 2014 18:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Typisch beginnersstukje, ik zou het op dubbel tempo spelen en een octaaf hoger, schiet lekker op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 20 aug 2014 22:12 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Welkom op het trompet.nl forum Tryptofaan! :)

Tryptofaan schreef:
Deze problemen heb ik meestal wanneer ik meer dan 16 maten moet spelen. Mijn lippen houden het niet vol en ik moet dan mijn mondstuk even eraf halen. Al is dit maar 2 seconde, daarna kan ik er weer goed tegenaan. In een orkest is dit probleem wel te camoufleren door afspraken met andere te maken, maar ik wil mee gaan doen met een solisten concours. En daar gaat het niet.

Wat voor mondstuk gebruik je?
Zelf speel ik met veel met een 1.1/4C, maar voor sommige solo's bij de big band speel ik met een kleiner mondstuk.
Heb je nog een docent die je kunt raadplegen. Misschien kan hij zien waarom jouw probleem zich juist op die plaatsen voordoet.

Citaat:
Het stuk wat ik wil spelen is Slavonic Fantasy van Carl Höhne (https://www.youtube.com/watch?v=dF-VTmys5ao). In dit stuk zijn de problemen vooral het langere stuk bij Tempo die Mazurka en na de 8 maten rust op de derde pagina (in het Vivace).

Mooi stuk. Alvast veel succes gewenst met voor de uitvoering!

delano schreef:
Typisch beginnersstukje, ik zou het op dubbel tempo spelen en een octaaf hoger, schiet lekker op.

Bij jouw volgende voordracht wil ik dan wel graag aanwezig zijn Delano, want dat wil ik wel meemaken! :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 08:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Natuurlijk zijn er oefeningen om dat te verbeteren. Boeken als Fitness for Brass, Arban, Clarke enz enz. Over het algemeen technische oefeningen, waarbij je je speeltechniek verbetert en aan je conditie werkt. Wanneer je alleen aan de stukken die je speelt werkt, zul je merken dat je telkens tegen dezelfde grens oploopt. Als je deze oefeningen regelmatig oefent (dat is dus elke keer dat je oefent), zul je merken dat het langzaam maar zeker wat beter wordt. Hier kan een goede docent je uiteraard bij helpen, want niet iedereen heeft baat bij dezelfde oefeningen.

Naar je materiaal (mondstuk) zou ik pas gaan kijken als je techniek in orde is maar klank heel erg slecht past bij wat je in gedachten hebt of bij wat je functie (bijv veel te rond als je lead speelt in een bigband of veel te scherp als je vierde trompet speelt in een harmonie orkest, om maar even twee uitersten te noemen).

Erik Veldkamp heeft hier een mooie opsomming van boeken die gratis te verkrijgen zijn op het web gemaakt:
http://www.mediafire.com/?6gag07a1pv75y

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 22 aug 2014 18:57 
Offline

Geregistreerd: 07 apr 2012 12:01
Berichten: 69
Een hele simpele, maar hele doeltreffende oefening voor mij is die van Catz Anderson geweest

Haal goed adem
Speel een G1 zo zacht mogelijk en zo lang mogelijk

let op het volgende:
concentreer je op het geluid
maak een hele mooie toon, zorg dat die ononderbroken is
maar wel zeer, zeer zacht.

Haal adem wanneer je dat weer nodig hebt.
Doe deze oefening 10 minuten, houd even pauze, en speel dan weer 10 minuten hetzelfde. Doe dit om de dag

Eentonig is deze oefening zeker, maar het helpt geweldig in uithoudingsvermogen , verbetering conditie en ook bij het spelen van langdurige hoge passages

succes en ben benieuwd of jij er ook iets aan hebt!

Jan

_________________
Trompet : Getzen Eterna 600 Silver Bell, Vincent Bach Stradivarius 37
Flugelhorn: Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 23 aug 2014 19:04 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Je kunt in die 10 minuten ook leuke muziek studeren met evenveel effect. Ik heb nooit begrepen waarom mensen steeds saaie dingen gaan oefenen terwijl er zoveel mooie muziek op de wereld is!

Ga gewoon Bach oefenen. De muziek staat op mijn site. Werkt ook fantastisch voor het uithoudingsvermogen EN je bent muzikaal bezig.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 24 aug 2014 22:06 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Ik heb nooit begrepen waarom mensen steeds saaie dingen gaan oefenen terwijl er zoveel mooie muziek op de wereld is!

Hahaha, Ook ik heb dat nooit begrepen.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 07:23 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2011 21:16
Berichten: 83
Woonplaats: Lier België
Aha dacht al.... ben ik nu de enige die gewoon leuke dingen gebruikt als oefening :)

_________________
Carol Brass CTR 5000L-YST


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.