trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 05 mei 2024 04:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2004 21:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
BBB,

of ook Bert: over letterlijk lezen gesproken: in 0 seconden kan uiteraard niet, maar wel proberen. Als het goed is krijg je een behoorlijke sis, en dan zit je aardig in de buurt. Oh, en als we het dan toch hebben over ademoefeningen: speel maar eens een toon totdat al je lucht op is en probeer op het laatst nog een crescendo te maken. Je voelt dan behoorlijk goed waar je ademsteun zit. Ik geloof dat dit beschreven staat in de boeken van Claude Gordon.
En Marnix je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar je hebt het wel over inademen. Ademsteun gaat over uitademen, dus inderdaad het constant en gecontroleerd uitademen.

Jongens, ik geloof dat we er zo wel uitkomen. :D

Bert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 09:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 feb 2004 19:14
Berichten: 83
Volgens mij zijn er al heel wat zinvolle dingen gezegd! :D
Als je voor de spiegel staat kun je natuurlijk ook een zo hard mogelijke c3 gaan spelen....
Probeer em een aantal seconden vast te houden.....
Als je hoofd nu blauw begint te worden doe je het niet goed! :lol:

Geintje natuurlijk, maarrr.... je hoofd hoeft in principe niet rood te worden als je op lucht speelt en je ademsteum goed gebruikt!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 09:33 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5022
BBB schreef:
Volgens mij zijn er al heel wat zinvolle dingen gezegd! :D
Als je voor de spiegel staat kun je natuurlijk ook een zo hard mogelijke c3 gaan spelen....
Probeer em een aantal seconden vast te houden.....
Als je hoofd nu blauw begint te worden doe je het niet goed! :lol:

Geintje natuurlijk, maarrr.... je hoofd hoeft in principe niet rood te worden als je op lucht speelt en je ademsteum goed gebruikt!


als de bloedvaten in je geziicht vrij dicht onder de huid zitten, hoef je maar al stevig uit te blazen, met de weerstand van een trompet, en je krijgt al snel een rode kop.

Of van schaamte omdat je die mooie hoge noot kixte........

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004 09:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 feb 2004 19:14
Berichten: 83
Citaat:
Of van schaamte omdat je die mooie hoge noot kixte........
_________________


Had ik nog niet aan gedacht :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 10:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
ok HJ: ik zal het nogges proberen uit te leggen:

op het moment dat je een luchtstroom uit je mond richting probeert te geven spannen je embouchurespieren zich: mondhoeken trekken naar elkaar en je kunt een luchtstroom richting geven (ofwel maak het gaatje waardoor de lucht ontsnapt kleiner) op het moment dat je harder gaat blazen, je brengt meer lucht in je mond, neemt de druk in je mond toe. Als je op dat moment je embouchure niet verder aanspant blaas je je mond 'open', je bent de spanning in je embouchure kwijt. Wil je echter dat de hardere luchtstroom de zelfde richting houdt moet je je embouchure wel aanspannen, anders blaas je het zoals gezegd open. Hier is dus wel degelijk het verband gelegd met harder blazen en embouchure.
Ik vermoed overigens dat ik het over een andere embouchurespieren heb dan jij: embouchurespieren zijn volgens mij de spieren die je mondhoeken en lippen bij elkar houden, het heeft niks met de (trillende) lippen te maken. Op deze manier kun je dus je embouchurespieren spannen zonder zonder toon voort te brengen.... om toon te maken, te buzzen, hoef je dan allen je lippen elkaar te laten raken en voila: toon


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 11:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
en hier het vervolg,

BBB en HJ: 'het gebruik van ademsteun' 'als je je ademsteun maar goed gebruikt'
nogmaals de vraag omdraaien: WAT STEUN JE MET JE ADEM?

volgens mij is dat echt je embouchure. Als je gaat buzzen (met of zonder mondstuk) of trompetspelen, heb je een bepaalde druk in je mond, die groter is als erbuiten. Omdat je je lippen niet dicht af sluit ontsnapt er een klein beetje lucht uit je mond en die brengt je lippen in trilling. Die lucht moet aangevuld worden om de druk in je mond constant te houden. Als de druk namelijk wegvalt, ontsnapt er geen lucht meer en trillen je lippen niet meer en hou je geen toon over.
Als je een mondstuk op je embouchure (!) zet, duwt dat mondstuk met bepaalde kracht naar je toe, met alsgevolg dat wanneer je niks doet het gaatje dicht gaat zitten.
Je wilt het gaatje natuurlijk open houden dus moet je zorgen dat de spieren in je embouchure het mondstuk dragen (zodat mondstuk een beetje van je vandaan blijft). En om die spieren dat draagvermogen te geven moeten ze gespannen worden en dat gebeurt dus met je adem zoals in mn vorige bericht beschreven), zorg dat de druk in je mond constant blijft zodat het gaatje niet dicht gaat zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 12:13 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5022
heel mooi zou had ik het niet kunnen vertellen, maw ik ben het met je eens Gianni

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004 12:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
fijn, marnix iemand die het snapt :wink:

t blijft idd lastig om het principe in woorden te vatten maar tis me schijnbaar toch gelukt :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.