Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
janzevenhuizen
|
Berichttitel: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 05 jul 2014 08:52 |
|
Geregistreerd: 07 apr 2012 12:01 Berichten: 69
|
Als ik aan het improviseren ben, raak ik (te) vaak de weg kwijt. Ik hoor dan niet meer goed waar ik in het akkoordenschema zit, omdat ik teveel bezig ben met het neerzetten van een mooie melodielijn. Het mooi afronden van een solo lukt me dan ook soms niet.
Ik om dit te verbeteren probeer ik mezelf te oefenen in het luisteren naar de bas partij als bijvoorbeeld iemand anders aan het soleren is. Ik merk dat ik dit toch rete lastig vindt.
Herkennen jullie dit probleem? Met welke oefeningen proberen jullie dit dan te verbeteren?
_________________ Trompet : Getzen Eterna 600 Silver Bell, Vincent Bach Stradivarius 37 Flugelhorn: Yamaha YFH 731
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 05 jul 2014 11:27 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06 Berichten: 1168
|
janzevenhuizen schreef: Ik hoor dan niet meer goed waar ik in het akkoordenschema zit, omdat ik teveel bezig ben met het neerzetten van een mooie melodielijn. In mijn ogen (oren) is dit in directe tegenspraak met elkaar. Je kunt -volgens mij- niet de weg kwijt raken in een akkoordenschema, als je bezig bent met een melodielijn, aangezien je -als het goed is- die melodielijn aan het construeren bent op basis van onder andere dat akkoordenschema. Het zou kunnen zijn dat je je het akkoordenschema nog te concreet voorstelt. Voor mij persoonlijk geldt dat ik pas ergens over kan soleren als ik niet meer bewust hoef na te denken over welke akkoorden er klinken en welke noten ik daarover al dan niet kan en wil spelen. Vergelijk het met iemand die pas leert spreken in een nieuwe taal, en pas vloeiend klinkt als hij niet meer bij elk zinsdeel hoeft te denken aan de grammatica en vertaling. Als ik D7 denk onder het soleren, komt er per definitie niks zinnigs uit, pas als ik de D7 voel, dus niet de afzonderlijke noten denk, maar de klank ervaar, dan kan mijn brein de bijbehorende ingestudeerde patronen en motieven aanspreken en komt er een solo met een verhaal (met een beetje geluk ) Dus ik denk dat je gewoon geduld moet hebben, en vooral veel blijven luisteren en studeren. Als je probleem eerder ritmisch van aard is: je voelt de groove niet, en daardoor raak je de weg kwijt, dan is het ernstiger. Je zou dat kunnen opnemen met je leraar, mits dat iemand is met jazz-ervaring, of een goede leraar zoeken die dat met je oefent.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
Omhoog |
|
|
janzevenhuizen
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 05 jul 2014 18:08 |
|
Geregistreerd: 07 apr 2012 12:01 Berichten: 69
|
Roel schreef: Vergelijk het met iemand die pas leert spreken in een nieuwe taal, en pas vloeiend klinkt als hij niet meer bij elk zinsdeel hoeft te denken aan de grammatica en vertaling. . Dag Roel, ten eerste dank voor jouw commentaar . Ik zie je heel veel op dit blog, en je geeft goede adviezen. Ik denk niet aan de akkoorden , maar hoor /herken/ voel niet (genoeg ) de progressie. Bij een blues hoor ik dat bijvoorbeeld wel, en speel dan ''instinctief'' een solo, Beveel je dan aan om zeer goed (keer op keer) te blijven luisteren naar de akkoorden in het liedje, zodat je ze bij wijze van spreken kan dromen? Ik oefen nu ook licks 2-5-1 in allerlei toonsoorten. Merk dan wel dat , zodra er een 2-5-1 in een liedje komt, ik ''automatisch'' dit aanvoel en eroverheen soleer. Blijven oefenen dus?
_________________ Trompet : Getzen Eterna 600 Silver Bell, Vincent Bach Stradivarius 37 Flugelhorn: Yamaha YFH 731
|
|
Omhoog |
|
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 05 jul 2014 19:53 |
|
Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28 Berichten: 5688
|
janzevenhuizen schreef: Blijven oefenen dus? Ja, dat doen zelfs de allergrootsten nog vele uren per dag.
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 06 jul 2014 08:23 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06 Berichten: 1168
|
janzevenhuizen schreef: Beveel je dan aan om zeer goed (keer op keer) te blijven luisteren naar de akkoorden in het liedje, zodat je ze bij wijze van spreken kan dromen? Weet je wat 't is? Ik ben geen leraar, en ik ken je niet, dus ik vind 't lastig om je echt goed van advies te zijn. Bij mij werkt het in ieder geval zo, maar ik heb iets muzikaals altijd wel heel snel "er in" zitten, mijn geheugen werkt nu eenmaal erg klankgericht. Waar ik mijn autosleutels heb liggen onthoud ik een stuk lastiger. Ik vind 't echter wel logisch klinken dat je een liedje gewoon goed moet kennen om erover te kunnen soleren. Als je een ervaren lezer bent, grijpt je geheugen toch ook altijd terug op de driehoek klank-noot-greep, als in: je ziet de noot, hoort meteen de klank, en je hersens produceren onbewust de goede greep in de vorm van spieraansturing naar je handen, maar belangrijker nog naar je middenrif en mondspieren, en dat alles in de juiste balans. Dat is zo'n uitgebreid stelsel van spieraansturing dat het wel onbewust móet gaan. janzevenhuizen schreef: Ik oefen nu ook licks 2-5-1 in allerlei toonsoorten. Merk dan wel dat , zodra er een 2-5-1 in een liedje komt, ik ''automatisch'' dit aanvoel en eroverheen soleer.
Blijven oefenen dus? Dat is het "woordjes leren"-gedeelte. Dat zal je niet tot een uitmuntend solist maken, maar het is wel een voorwaarde om überhaupt te leren soleren. janzevenhuizen schreef: Dag Roel, ten eerste dank voor jouw commentaar . Ik zie je heel veel op dit blog, en je geeft goede adviezen. Ik heb je over het opvolgen van deze adviezen een hele tijd geleden een privébericht gestuurd. Het staat nog in mijn uitbox, dus je hebt het nog niet gelezen.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
Omhoog |
|
|
The Joker
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 08 jul 2014 12:07 |
|
Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54 Berichten: 1203 Woonplaats: Enschede
|
erikveldkamp schreef: janzevenhuizen schreef: Blijven oefenen dus? Ja, dat doen zelfs de allergrootsten nog vele uren per dag. Dat doen JUIST de allergrootsten nog vele uren per dag.
_________________ ========> PLAY ANYWAY <========
|
|
Omhoog |
|
|
j-pax
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 04 nov 2014 21:56 |
|
Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00 Berichten: 79 Woonplaats: Baarn
|
ik kan mn favotiete jazz veel beter volgen sinds ik de software "Ear master pro.6" oefen ... elke dag een beetje ... als je de bass volgt is het natuurlijk vooral waar naar toe.... en naar minor, major of meer compex. het oefenen van intervallen en verschillende akkoorden HOREN (eartraining) maakt dit "minder moeilijk" denk ik. dit programma is prijzig maar heeft wel algoritmes die volgen waar je minder goed in bent. ik heb ook een gratis/goedkope app. op mn mobiele, die alle nuttige eartraining functies van die "earmaster software" heeft ..... piano ear training ("pro"... als je meer funties wilt) ik heb NUL ervaring met improvisatie maar kan me voorstellen dat jouw oren een betere richtlijn kunnen zijn dan jouw verstand/geheugen (dwz akkoord schema's) en ook dat jouw gehoor een aanknopings punt geeft als je de weg kwijt bent, misschien komen daar de meest verassende dingen uit voort
|
|
Omhoog |
|
|
janzevenhuizen
|
Berichttitel: Re: de weg vinden tjidens het soleren Geplaatst: 08 nov 2014 14:32 |
|
Geregistreerd: 07 apr 2012 12:01 Berichten: 69
|
thx voor de antwoorden zover van jullie allemaal
dit zijn een aantal oefeningen die ik onlangs vond op het internet en wel goed vond:
Master the Melody Try to nail the melody to the wall. There’s an old adage in jazz and it’s sage advice to be sure: ‘Let The Melody Be Your Guide’. Of course in order to do that you must completely internalize it. Here’s a little checklist to do that. 1. Find a good recording. 2. Listen to get a feel for the whole melody. 3. Listen to the first phrase of the melody many times. Let it sink in. 4. Sing along with the recording 5. Hear it back in your aural imagination 6. Sing it without the recording. 7. Find it on your instrument. 8. Practice it until it ‘plays itself’. 9. Repeat 3-8 with each of the other phrases. 10. Repeat 3-8 with the larger sections and even the whole melody. Work on the melody until you know it cold…until you can play it and sing it without hesitation and with ease. Until it becomes ‘habit’.
Improvise On The Melody Before improvising on the chord changes of the tune, try improvising around the melody. Play the melody over and over, improvising more freely each time, but keeping the melody in your ear as you play. You should ideally be able to “hear” and return to the melody at any point during your improvisation. So stay close to the melody at first only changing a note or two here and there. Then gradually begin to embellish more and stray further from the melody – as your ear let’s you. Be patient. As the melody becomes more and more internalized you will naturally become more free with it.
Work on the Roots Next we want to really dig into the roots of the chords. Practice playing the roots of each chord in rhythm, with and without accompaniment until you can do so without thinking. Also, it’s an excellent idea to practice singing through the roots. This could be challenging for you at first. But it’s well worth the effort. Once you feel comfortable playing and singing the roots you can begin to improvise on them with simple rhythms. In other words solo over the tune but use only the roots over each chord. Do this with accompaniment (a practice partner or play along track).
Building Blocks of Form For this exercise you’ll literally practice getting use to feeling each basic ‘building block’ of form – 1 Measure, 2 Measures, 4 Measures, 8 Measure, etc). Using a metronome, practice improvising for a single measure (four beats), and then stop. You can improvise freely (no specific harmony), or over one particular chord or scale. Do this again until you have a strong feel for what it “feels” like to play for just one measure. Repeat the exercise with 2-measure, 4-measure, and 8-measure phrases.
Record & Critique And of course my other favorite topic to rant about: Recording! Nothing will increase your awareness and make you a better listener like recording and critiquing. Record yourself doing some/all of these exercises. Then record yourself playing over the tune with a play along. Finally record yourself playing at a session or gig. Then listen back and learn. Listen multiple times. You’ll find out if you’re playing the tune and form accurately. You’ll find out if/where you’re getting off. You’ll get valuable insight into what you need to do more of in the shed to keep getting better.
_________________ Trompet : Getzen Eterna 600 Silver Bell, Vincent Bach Stradivarius 37 Flugelhorn: Yamaha YFH 731
|
|
Omhoog |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|