mmm ... klinkt niet helemaal onbekend.
Wordt wel vaker een 1ste toebedeeld aan een jongere (met iets of wat talent) of een nieuwe aanwinst die goed is.
Zou het wel logischer vinden dat de 1ste partijen dan een beetje beter verdeeld worden zodanig dat iedereen eens aan zijn trekken komt en een uitdaging krijgt.
Maar helaas zijn het vaak dezelfden die dan een plaatsje achteruit gezet worden omdat die niet zo hard roepen dan sommigen of minder senioriteit hebben (ondanks dat je zelf mogelijk beter speelt).
Er eens een goed gesprek over hebben lijkt me de beste oplossing.
Maar dat werkt helaas niet altijd.
Heb er zelf ooit voor gekozen om dan maar van vaste 1ste naar vaste 3de te gaan.
Maar wel met bijkomende consequentie dat deze maatschappij automatisch 2de keus werd indien er optredens van verschillende bands samenvielen + dat ik pertinent weigerde om de hogere passages nog door te trekken omdat de 1stes daar niet toe in staat zijn. Dat had wel succes, vooral als er opmerkingen komen dat de (vaak) enige 3de beter doorkomt dan de 3 1stes
. Maar zolang er structureel niets wijzigt blijf ik daar gewoon 3de spelen. Afwisseling met de 1ste partijen die ik op andere plaatsen speel is wel leuk + je krijgt er een goed embouchure van zowel in het hoge als lage register
Maar genoeg frustratie geuit en terugkomend op jouw originele vraag.
Es-cornet is toch wel een ander beestje dan een trompet.
Ik ken nog wel mensen die dit combineren (wel vaker met in combinatie met cornet).
Mits je je op beide kan toeleggen en er voldoende tijd aan kan besteden, is dit wel te combineren, al zal dit in het begin niet zonder wat aanpassingsproblemen zijn.
Veel succes in ieder geval!