trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overstap van bugel naar trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 03:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 12 okt 2013 14:12 
Offline

Geregistreerd: 12 okt 2013 14:08
Berichten: 4
He hallo,

Sinds 2 jaar speel ik bugel en ik wilde heel erg graag overstappen naar de trompet. Nu heb ik dus een trompet te leen maar ik merk dat het af en toe niet makkelijk gaat. Zelf denk ik dat dit komt omdat er ander soort mondstuk op zit, het lijkt alsof er soms nog lucht langs het mondstuk lekt ofzo? Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit zou kunnen verbeteren?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 12 okt 2013 16:38 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Hey trompetje22,

Leuk om te horen dat je trompet wilt gaan spelen. Zelf ben ik ook op de bugel begonnen en toen ik de trompet oppakte merkte ik dat dit toch wel een ander instrument is dan een bugel.
De trompet kost mij nog altijd meer moeite dan de bugel, terwijl ik eigenlijk nooit meer oefen met de bugel en mij volledig op de trompet richt.

Toen ik in eerste instantie op de trompet ging spelen zat er ook een mondstuk bij die voor mij 'te klein' aanvoelde. Ik ben overgestapt naar een 1.1/4C mondstuk en dat beviel mij veel beter.
Het zou kunnen dat het mondstuk dat je nu gebruikt niet helemaal bij je past, maar ik denk dat het eerder een kwestie is van lipspanning.

Wat voor trompetmondstuk heb je en wat zat er eerder op je bugel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 12 okt 2013 17:45 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2007 19:31
Berichten: 18
Ook ik heb ooit de overstap gemaakt. Wat je zult merken is dat een bugel veel meer vergevingsgezind is dan een trompet. Met een bugel kan je de snelle passages nog wel door "sjoemelen" terwijl bij een trompet elk foutje naar boven komt. Beide instrumenten vind ik wat hebben.

Wat betreft je gevoel over lucht wat er langs lekt, zet je het instrument goed aan je mond? Een trompet mondstuk is veel ondieper dan een bugel mondstuk, wellicht moet je daar aan wennen?

Overigens, ik zou met twee jaar niet zomaar naar een 1 1/4c mondstuk springen, een 7c is meer op zijn plaats. Laat ik die nu net te koop hebben :-)

_________________
Mijn Conn Victor 22b, 1961
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 16:33 
Offline

Geregistreerd: 12 okt 2013 14:08
Berichten: 4
He,

Bedankt voor jullie antwoord! Ik heb gekeken naar de mondstukken! Van mijn bugel had ik 1 1/4 C. Bij de trompet die ik te leen heb zit een mondstuk: sc18. Wat mij dus nu niet zo heel erg veel zegt. Kunnen jullie mij weer verder helpen?

Groetjes trompetje22


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 16:42 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat is nog eens mondstukaanmeten waar Henk rensink nog een puntje aan kan zuigen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 18:00 
Offline

Geregistreerd: 12 okt 2013 14:08
Berichten: 4
Eehm, Wat bedoel je Marnix?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 18:30 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik zou nooit zonder je te zien, gaan smijten met allemaal mondstukken.

Mijn tip: doe het vooral rustig aan, een trompet heeft meer weerstand. Ga anders eens bij een leraar langs.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overstap van bugel naar trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2013 19:32 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Sylvester schreef:
Overigens, ik zou met twee jaar niet zomaar naar een 1 1/4c mondstuk springen, een 7c is meer op zijn plaats. Laat ik die nu net te koop hebben :-)

Voor de goede orde, ik gaf niet het advies om over te stappen naar een 1.1/4c mondstuk. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het een kwestie is van lipspanning.

trompetje22 schreef:
Bedankt voor jullie antwoord! Ik heb gekeken naar de mondstukken! Van mijn bugel had ik 1 1/4 C. Bij de trompet die ik te leen heb zit een mondstuk: sc18. Wat mij dus nu niet zo heel erg veel zegt. Kunnen jullie mij weer verder helpen?

De sc18 zegt mij niets. Geen idee wat voor merk / maat het is.
Waarschijnlijk moet je wennen aan de overstap naar trompet.
Speel je gelijk in het begin al met allemaal valse lucht of komt dit pas later na een tijdje te hebben gespeeld? In het laatste geval is het waarschijnlijk een kwestie van je embouchure opbouwen.

De tip van Marnix is natuurlijk altijd een aanrader, raadpleeg je docent, die kan zien en horen hoe je speelt en dus gericht advies geven.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.