trompet.nl > forum > Toon onderwerp - flubberend geluid bij spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 14:36 
Offline

Geregistreerd: 30 aug 2013 14:33
Berichten: 2
goedendag,...

met blazen heb ik soms een flubberend geluid bij het blazen.
ligt het aan het blazen of misschien de lipspanning....?

wie kan me helpen

gr. pascal


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 31 aug 2013 09:22 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Op basis van de informatie die je geeft, is het bijna ondoenlijk om aan te geven waar je problemen zitten.
Als je zinnige tips wil, is het handig om uitgebreider te beschrijven wat je doet, en wat er gebeurt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013 08:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Bedoel je dat er een soort bijgeluidje komt? Dat heb ik ook als ik te zacht probeer te spelen en/of zenuwachtig ben. Ik verdenk bij mij dat dat komt doordat ik er niet voldoende lucht achter zet.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013 14:42 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Beste pascalpeters,

Ten eerste natuurlijk van harte welkom op het forum! :-)

Marnix heeft gelijk dat het lastig is voor mensen die jou nooit hebben zien / horen spelen om jouw probleem vast te stellen.
Je zult dus inderdaad iets meer moeten vertellen om advies te kunnen krijgen.

Hoe lang speel je al trompet? Heb je het probleem altijd al gehad of is dit iets van de laatste tijd en is het plots op komen zetten?
Heb je een lessen van een goede docent? Die zou moeten kunnen vaststellen wat er aan de hand is en je hierbij helpen.

Het is me niet geheel duidelijk wat je met een 'flubberend' geluid bedoelt, dus zonder verdere achtergrond informatie zou het van alles kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 04 okt 2013 09:29 
Offline

Geregistreerd: 30 aug 2013 14:33
Berichten: 2
ik speel nog maar heeel pril trompet bij een dweilband (voorheen slagwerker met diploma's) en heb eigenlijk net pas een paar proeflessen gehad.
van lage c tot hoge c speelde ik eerst heel makkelijk maar laatste tijd krijg ik bij de overgang naar de G vanaf begin af aan een flubberend geluid met blazen alsof mijn bovenlip het allemaal niet aan kan.
ik oefen elke dag 15 min....en blaas eerst even warm met lage C,G en dan de hoge C. ( dus zonder ventielen)
als ik daarna de toonladder pak blijf ik door het geluid bij de G hangen door het geluid...

heb inmiddels ook oefeningen gedaan thuis al met de rug tegen de muur en hoofd naar achteren om flinke spanning op de buikspieren (ballonwerking) te kweken...

bij een proefles bij andere leraar vertelde hij dat buikspanning lariekoek was en de dirigent/leraar die ik nu heb vertelde dat dit wel belangrijk is ( flinke buikspanning, harder en langer blazen). 2 tegenpolen dus.
en wat wordt er bedoelt met de potlood-oefening? mondspierspanning opbouwen...?


complimenten voor het forum....
gr.pascal


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: flubberend geluid bij spelen
BerichtGeplaatst: 24 okt 2013 18:47 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Hoi Pascal, zie je reactie nu pas anders had ik wel eerder gereageerd. Ik vermoed dat je misschien een beetje 'overspeelt' bent en het even rustiger aan moet doen.
Je bent beginnend trompettist en speelt elke dag.
Elke dag oefenen is natuurlijk prima, maar je moet dan wel een bepaalde embouchure hebben opgebouwd. Het zou mij niet verbazen dat jij nog niet zover bent en jezelf nu als het ware iets hebt overtraind. Lip spieren train je functioneel door ze te gebruiken op de manier zoals jij ze nodig bent, in jouw geval met trompet spelen, maar rust is ook ontzettend belangrijk in dat proces, net zoals bij de training van andere spieren. Je moet de spieren de gelegenheid geven om te herstellen. Pas als je een minimaal conditieniveau hebt kun je intensiever gaan trainen.

Wat je zou kunnen proberen is gewoon een weekje helemaal niet spelen. De lippen tot rust laten komen. Dan ga je weer oefenen en op het moment dat je merkt dat je weer gaat 'flubberen' stop je. Dan sla je minimaal een dag over voordat je de trompet weer oppakt.
Als het goed is zul je na die eerste week rust al merken dat het langer duurt voor je last krijgt van dat 'flubberen'. Dan weet je dus wat de oorzaak is geweest en is het zaak om het langzaam uit te bouwen. Je speelt gewoon net zo lang totdat je merkt dat je de noten niet meer raakt met valse lucht speelt, dan leg je de trompet aan de kant. Dan neem je rust voor die dag. Over enkele weken merk je dat je het langer vol kunt houden en ook frequenter kunt oefenen.

Bovenstaande is uiteraard onder voorbehoud. Het is lastig om in te schatten wat het probleem is zonder je te zien of horen spelen. Afgaande op het feit dat je een beginnend trompettist bent en elke dag oefent lijkt het me echter wel waarschijnlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.