trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2013 11:30 
Offline

Geregistreerd: 01 sep 2011 11:04
Berichten: 35
Hoi, hier alles goed. Heb inmiddels diverse optredens gehad en zijn eigenlijk allemaal goed gegaan. Afgelopen vrijdag moest ik op een bruiloft van vrienden spelen en dat was voor mij echt stress. Maar op het moment van spelen viel alles van mij af en stond ik heerlijk te blazen, geen centje pijn dus!
Ik merk gewoon enorm dat een goede voorbereiding en een stevige embouchure mij enorm veel zelfvertrouwen geeft. En daar ontbrak het er vaak aan, omdat ik gewoonweg vaak geen tijd/zin had om te repeteren. En nu, heb ik de laatste paar maanden gewoon veel spirit.

Genoeg over mij, hoe is het gegaan? Geen zenuwen en geen fouten gemaakt tijdens de lastige maatwisselingen?
Ik hoor wel van je.
Groetjes Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2013 18:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Ging eigenlijk best goed (resultaat is op youtube terug te vinden als je het leuk vindt). Bij het inspelen was ik strontnerveus en stond letterlijk te shaken en ik dacht dan ook dat wordt weer zo'n avond prutsen omdat ik bang ben. Maar...op het concert zelf ging het eigenlijk prima. Heeeeeerlijk staan spelen. Door de zenuwen wel wat moeite op de lange noten, waardoor ze een beetje omlaag zakten. Dat was jammer, maar helaas...

En waarempel de solo heb ik voor het eerste goed gespeeld. Het concert is op zich een goed moment om te pieken ;-)

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 13 aug 2013 11:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2010 13:33
Berichten: 80
Woonplaats: Knegsel
Mijn docent gaf mij de volgende tip. Thuis de trap op en af een aantal malen. Hier door is je ademsteun geheel weg. Dan de solo spelen. Dit geeft een vergelijkbaar gevoel als met zenuwen de solo spelen. Een beetje gezonde spanning is altijd fijn om te spelen. Je bent hierdoor veel alerter.
Veel succes met het onder controle krijgen van dit vervelende probleem.

_________________
Lekker Bugelen weetje.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 17 sep 2014 22:03 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2014 21:14
Berichten: 10
Ook ik kan veel last hebben van zenuwen, lees faalangst.
Mijn manier is naast goede praktische kant je mentaal voor te bereiden op de volgende manier.
Neem als je net naar bed gaat het concert oid waar je zo zenuwachtig voor bent in gedachte.
Je doorloopt de bewuste dag tot in detail door en houd je je gevoel in de gaten.
Wordt je zenuwachtig dan stop je je gedachte en begint van voren af aan de dag wederom door te nemen.
Je zult uiteindelijk merken dat je steeds verder komt en beheers je de situatie steeds beter. Uiteindelijk kom je aan het punt waar je dan zo bang voor bent....je solo b.v. je speelt je solo in gedachte door en beeld je jezelf in dat het supergoed gaat en het publiek een groot applaus geeft. Door deze methode diverse keren te herhalen in aanloop naar het concert merk je dat je heel veel van de zenuwen kwijt bent en ontspannen aan de gevreesde dag begint.

Vrgr
Jettiny


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.