trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 17:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 15:13 
Offline

Geregistreerd: 04 apr 2013 15:00
Berichten: 2
Hey mensen,

Heb me hier aangemeld voor een vraag en misschien oplossing.

Ik heb 10 jaar lang in een fanfare Bb Cornet gespeelt (van me 6e tot me 16e), uiteindelijk ben ik basgitaar in rock en metal bandjes gaan spelen. Maar nu heb ik voor de gein, na zo'n dikke 10 jaar niet geblazen te hebben, weer eens een Cornet geleent van iemand, voor een speciaal optreden. Nu heb ik al paar keer met die gasten geoefent, maar ik krijg 'm ten eerste niet gestemt, want als ik een C speel, krijg ik geen C op mijn tuner. Moet ik 'm in Bb stemmen? Als de gitarist/bassist/toetsenist in E zit en ik wil meedoen, speel ik een F, klopt toch geen snars van? Of wel?

Hoe moet ik dan samenspelen, want mijn automatisme en noten komen weer terug, maar 't werkt niet helemaal lekker, moet 'k om gaan rekenen en evt. met stemapparaat gaan oefenen op de noten?

Of moet ik deze grap gewoon niet doen, want we wilden een geinig speciaal vreemd optreden doen met onze muziekvriendengroep over 2 mnd. Maar als dit niet werkt, jammer :P


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 15:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
2 maanden? Dat gaat krap zijn...

De naam Bb-cornet zegt het eigenlijk al: als je een c speelt op je cornet, dan klinkt er een bes. Om wat op een gitaar een e heet te spelen moet je dus een hele toon hoger spelen, zijnde een fis.

Dus als een nummer in E staat, staat het voor jou in F#. Je kunt je vast nog wel herinneren dat dat niet de gemakkelijkste toonsoort is om even wat in mee te jammen. Helaas voor je zijn gitaren en cornetten toonsoorttechnisch elkaars vijanden: hoe gemakkelijker een toonsoort op gitaar is, hoe moeilijker op cornet, en andersom. En rockmuziek staat voor 90% in voor gitaar gemakkelijke toonsoorten geschreven, dus je snapt mijn beginopmerking misschien, dat het krap gaat zijn.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 16:01 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Gewoon al die snaartjes een halve toon omlaag, doen toch al veel gitaristen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 16:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Haha, ja dat is veel beter inderdaad, maar dan vinden purist-gitaristen het "niet meer lekker klinken". Raar volk die gitaristen, er is geen instrument zo gemakkelijk in vreemde toonsoorten te bespelen als een gitaar, en toch doen ze meestal het moeilijkst.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 16:37 
Offline

Geregistreerd: 04 apr 2013 15:00
Berichten: 2
delano schreef:
Gewoon al die snaartjes een halve toon omlaag, doen toch al veel gitaristen.


Dat is lastig met een zwevende brug :P haha, toevallig is dit een gitarist die bij standaard E stemming zweert.

Maar 'k ga 't gewoon proberen, 'k hou wel van een muzikale uitdaging, kan me idd herinneren dat F# niet de makkelijkste is. Meeste jams zijn in E of A voor gitaar/bas. Moet dus ff aanwennen om hele toon hoger te spelen. Mij leek 't namelijk leuk om dit "expiriment" in de toekomst vaker te doen, als 't natuurlijk meevalt.

Thanks iig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 18:13 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Opeens ga je dan de voordelen van al die vintage toeters zien die via een rotary valve in de stembuis of via het uittrekken van een aparte stembuis, zoals op mijn 1942 80A, naar A te verstemmen zijn. Alle slides ook een beetje uit en spelen maar in concert pitch A, E, G enz.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Weer eens Cornet spelen voor "gein" optreden
BerichtGeplaatst: 05 apr 2013 13:32 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 18:36
Berichten: 69
Af en toe gast ik hier in een paar rockbands. En die spelen in van alles. Veel in C, E, en G. Zo af en toe vroeg ik of het voor hen in B flat (de voertaal is Engels) te doen is. Dat heeft mij de nickname Senor B Sharp opgeleverd. Best geinig.
Maar het droeg er wel toe bij, dat ik nu redelijk in D, F sharp en A meeblaas op zowel trompet als tenorsax. Kwestie van veel doen en wennen. En als je dit ook gaat oefenen, blaas dan op de weg naar boven of beneden de accoorden mee. Dus naar boven de ladder en naar beneden een acoord. Of andersom.
Om de een of andere onnavolgbare Engelse reden doen ze de Can Can van Offenbach in E flat. Voor mij in F. Makkelijker kan bijna niet.
Enfin, het blijven slechts 3 pistonnekes, dus daar doen we het maar mee.
Op de sax zitten er een paar meer, maar een kniespeuk die daar op let, want het voordeel daar weer van is, dat je bijna een toonladder letterlijk onder handen hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.