trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 16:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 09:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
marnix schreef:
erikveldkamp schreef:
saniejjj schreef:
Erik, is het niet zo dat wel je klankvoorstelling veel beter wordt door buzzen?


Wat versta je onder klankvoorstelling? Ik krijg de indruk dat je het hier over intonatie hebt.

Maar beide zitten in je hoofd. De lippen hebben geen hersens, dus voeren ze de opdrachten uit van de hersens. Niet andersom.

Ik kan ook heel slecht buzzen omdat ik dat nooit gedaan heb. Het interesseert me ook niet, omdat ik vind dat het niet zoveel met trompet spelen te maken heeft.


Ik denk persoonlijk dat meneer Damrow niet de intentie heeft om mensen dingen te leren die niet zoveel met trompet spelen te maken hebben. Wat zou hij daar in vredesnaam bij te winnen hebben.

Jij stelt dat zowel klankvoorstelling als intonatie in iemands hoofd zitten.
Jij bent iemand die veel speelt voor je brood. Dus je maakt nogal wat uren. Logisch, want de kachel moet ook branden. Maar Sannie maakt die uren niet. Die studeert, of werkt inmiddels. En kan dus niet per dag uren besteden aan trompet. Nog los van het feit dat jij al jaren bezig bent, en zij niet.
Dus ik kan me amper voorstellen dat zij op dezelfde routine speelt als jij.

Daarnaast: buzzen is voor jou echt heel makkelijk. Je doet gewoon exact hetzelfde als wat je normaal doet, met dat verschil dat je je trompet niet aan je mondstuk vastmaakt.

Het kan een hele goed stukje gereedschap zijn, om wel te buzzen.
Het gaat er namelijk van uit dat je als je een groot vol geluid hebt op je mondstuk, dat door de trompet versterkt wordt, en dus vertaalt naar een groot en vol geluid door de beker.
Evenals intonatie.

Sannie: probeer het gewoon een week uit. Pak een paar maten van Arutunian, doe ze eerst op je mondstuk, en dan op je trompet. Probeer met je mondstuk, exact dat te doen, wat je op trompet ook zou doen. Hou daarbij in de gaten dat je aanzet, intonatie en klank zo vol mogelijk moeten zijn.
Als je merkt dat je de mist ingaat, doe je het gewoon nog eens.
En dan pak je je trompet erbij.
Het zou zomaar een goeie oefening voor je kunnen zijn.


Ik denk inderdaad echt dat het werkt. Ik kan natuurlijk nog niet zo veel zeggen, na het met 2x studeren op die manier te hebben gedaan, maar in eerste instantie voelt het goed. Ik ga in ieder geval meer lucht gebruiken. Deze week gaat dat zeker onderdeel zijn van mijn studie.

En inmiddels werk ik inderdaad. Heel vervelend, nu heb ik niet zo veel tijd meer voor mijn trompet ;-) Moet het met een uurtje per dag studeren (of repetitie) doen....

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 09:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:

Daarnaast: buzzen is voor jou echt heel makkelijk. Je doet gewoon exact hetzelfde als wat je normaal doet, met dat verschil dat je je trompet niet aan je mondstuk vastmaakt.



Is dat zo?
Als je je mondstuk losjes in je reciever stopt, ontspannen op mf. een G in de balk speel en dan al doorspelend je trompet van je mondstuk haal verdwijnt de toon om weer tereug te keren als je je trompet weer over je mondstuk schuif. Probeer maar. M.a.w., de toon wordt veroorzaakt door de tegendruk van 't instrument. Als je geen enkel ventiel ingedrukt heb zit die toon nl. al in 't instrument, dat komt door de lengte van 't instrument op dat moment.
Als je eenzelfde toon wilt produceren met freebuzzing (= zonder mondstuk) of mondstukbuzzen zal je veel meer moeite moeten doen om tot resultaat te komen.
Daar is in zoverre niks mis mee als je dat al dan niet free-buzzen los kan zien van trompetspelen want als je trompet speelt met dezelfde energie die je nodig hebt met buzzen span je het paard achter de wagen.
Ik kan alle drie maar een leerlingetje van me kan dat niet dus vandaar dat er bij hem niet meer gebuzzed wordt. Wèl geleadpipebuzzed want dat is pas ècht alsof je trompet speelt.
Experimentje?

Trek de 1e pomp uit je trompet. Druk 't eerste ventiel in en vorm met je mond een ontspannen mmmmmmmmm. Doe dan mpffffffffffffff en na enig proberen zal een toon tevoorschijn komen die klinkt als -ongeveer- een G in de balk. Hou die toon aan als die vol begint te klinken. Laat al doorblazend 't eerste ventiel los en voilà: Er komt een echte G tevoorschijn die net zo ontspannen klinkt als dat je die ergens in een toonladdertje de revu laat passeren.
Bij een cornet lukt dit niet want die heeft een langere leadpipe, bij gebrek aan een werkende cornet kan ik niet eenzelfde experimentje uitvoeren. Wellicht gaat dat als je 't tweede buisje eruit trekt. Iemand hier?

erikveldkamp schreef:
Ik kan ook heel slecht buzzen omdat ik dat nooit gedaan heb. Het interesseert me ook niet, omdat ik vind dat het niet zoveel met trompet spelen te maken heeft.


En zo is 't. Als je al mondstukbuzzend een G produceer en je schuift je trompet over 't mondstuk komt er een G tevoorschijn die voor geen meter klinkt. Gespannen, niet dragend.
Ik zou inzetten op leadpipebuzzen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 09:50 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
marnix schreef:
Ik denk persoonlijk dat meneer Damrow niet de intentie heeft om mensen dingen te leren die niet zoveel met trompet spelen te maken hebben. Wat zou hij daar in vredesnaam bij te winnen hebben.


Hij denkt nu eenmaal anders over trompet spelen dan ik. Aangezien ik een heel gemakkelijk embouchure heb en nog nooit problemen gehad heb zonder ooit gebuzzed te hebben, zie ik het nut er niet van in. In dezelfde tijd dat iemand anders zit te buzzen (of lange tonen zit te spelen), ben ik leuke uitdagende etudes aan het studeren. Ik doe ook geen warming-up meer namelijk als ik begin met studeren.

marnix schreef:
Jij stelt dat zowel klankvoorstelling als intonatie in iemands hoofd zitten.
Jij bent iemand die veel speelt voor je brood. Dus je maakt nogal wat uren. Logisch, want de kachel moet ook branden. Maar Sannie maakt die uren niet. Die studeert, of werkt inmiddels. En kan dus niet per dag uren besteden aan trompet. Nog los van het feit dat jij al jaren bezig bent, en zij niet.
Dus ik kan me amper voorstellen dat zij op dezelfde routine speelt als jij.


Dat hoeft ook niet, toen ik 8 was en met trompet spelen begon studeerde ik ook maar een kwartiertje per dag. 10 jaar later zat ik op een half uurtje.

Klankvoorstelling en intonatie hebben (mijns inziens) met muzikaliteit te maken, die moet je verder ontwikkelen. Dat doe je in mijn beleving niet door te gaan buzzen. Een goede methode is om iemand eerst een frase te laten zingen voordat hij/zij hem speelt. Dan hoor je meteen of het goed in je hoofd zit. Zoals Arnold Jacobs het zegt "Song and Wind". Ik schrijf ook al muziek vanaf mijn 15e, dat helpt ook goed bij de muzikale ontwikkeling.

Marnix, ik ben me ervan bewust dat hele volksstammen buzzen en niet meer zonder kunnen. Er zijn ook hele volksstammen die het nut er niet van inzien en daar ben ik er eentje van. Als men mij om advies vraagt, dan geef ik weer hoe ik erover denk.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 09:57 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Ik ben inmiddels ook niet meer aan het buzzen. Maar ik heb wel aan den lijve ervaren hoe het positief kan werken.
Geen enkele methode is zaligmakend. Maar zoals Sannie al aangeeft: ze heeft het gevoel dat het voor haar wel werkt.
Dus heeft het voor haar blijkbaar wel nut. En is het dus niet zo nutteloos als jij hier stelt.
Je weet wel: tussen zwart en wit zit een wereld aan grijs.

Daarnaast vind ik dat jij veel en veel te gemakkelijk voorbij gaat aan het feit dat JIJ een heel ander ontwikkeling hebt gehad. En dat jouw talent niet aan iedereen gegeven is. Je kunt niet zeggen dat wat voor jou nutteloos is, per definitie ook nutteloos is voor een ander.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:15 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
marnix schreef:
Je kunt niet zeggen dat wat voor jou nutteloos is, per definitie ook nutteloos is voor een ander.


Nee, dat klopt. Daarom moet iedereen ook vooral doen wat ie denkt dat ie moet doen. Maar als ze mij om advies vragen dan raad ik het af.

Ik denk namelijk dat de meeste embouchure problemen geen embouchure problemen zijn, maar andere oorzaken hebben die resulteren in slecht werkende lippen.

Buzzen focust op de lippen, ik focus liever op andere zaken zoals de klankvoorstelling. In mijn perceptie zit 99% van het probleem in het hoofd, niet in het vlees. Vandaar dat ik ook vaak probeer in mijn lessen om de mindset van een trompettist aan te pakken, niet de motoriek. Veel studenten hebben geeneens een idee hoe een frase mooi moet klinken, hoe kunnen ze dan de juiste prikkels sturen naar het lichaam zodat iets goed klinkt?

Het is allemaal Bill Adam en Arnold Jacobs wat ik hier ventileer. Ik heb het zelf ook niet bedacht... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:26 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Buzzen focust op de lippen, als je zelf daar de focus op legt. Ik zie het meer dat de trompet een versterker is. Wat je erin stopt komt er versterkt uit. Dus als je er iets vals, of iets ongedefinieerds inpropt, krijg je dat ook terug. Als je op je mondstuk een valse toon buzzt, krijg je dat terug.

Het is een beetje denken op micro niveau.

Maar lees Stamp er maar op na. Meneer Damrow heeft zijn kennis ook van James Stamp. Zoals je weet is dat een van de meest wereldberoemde troubleshooters van zijn tijd.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
Buzzen focust op de lippen, als je zelf daar de focus op legt. Ik zie het meer dat de trompet een versterker is. Wat je erin stopt komt er versterkt uit. Dus als je er iets vals, of iets ongedefinieerds inpropt, krijg je dat ook terug.




Klopt! Als je al mondstukbuzzend een G produceer en je schuift buzzendervoort je trompet over 't mondstuk en je veranderd ècht helemaal niets, dus niet je lippen, niet je ademsteun, niet je keel etc. komt er een G tevoorschijn die voor geen meter klinkt. Gespannen, niet dragend. Probeer maar 's
Ik zou inzetten op leadpipebuzzen al dan niet op een gewone tuinslang van 33 cm.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 10:40 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik heb alle methoden erop nagelezen, inclusief Stamp. Ik kan daar helemaal niets mee, een ander blijkbaar wel.

Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Bill Adam en Arnold Jacobs het beste bij mij aansluit. In mijn perceptie zien zij het hele verhaal, niet alleen als instrumentalist, maar hoe je als mens functioneert. Dus denken op macro nivo...

Hoe je in je vel zit, heeft namelijk ook veel invloed op je prestatie als trompettist. Ik heb bijv. praktisch nooit last van nerveusheid of stress, dat helpt me heel erg veel in mijn vak. Hoe meer er op het spel staat, hoe meer zin ik erin krijg. Bill Adam is ook met dat soort dingen bezig, vandaar dat ik zeg dat het voor 99% in je hoofd zit.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.