trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:18 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2006 08:33
Berichten: 9
Hallo

Ik speel ondertussen al een jaar of acht trompet, en al even lang sukkel ik met mijn embouchure. In grote lijnen: in het lage oktaaf lukt alles goed tot zeer goed, maar hoger beginnen de problemen. Het zuiver aanzetten van de noten is onzekerder (D, E, F), geforceerd (meermaals al vanaf E, F) of sowieso haast onmogelijk (heel vaak G, altijd A), de hogere noten komen er vaak niet uit (G en vooral A), en de moeite die ik moet doen voor die G/A (soms ook E) staat compleet buiten verhouding --> de uithouding lijdt er enorm onder. Om samen te vatten: geef mij een pagina met veel noten rond het midden van het tweede oktaaf, en de kans is zo goed als zeker dat ik het einde niet haal wegens compleet uitgeputte/pijnlijke lippen en een klank die steeds slechter wordt.
Wat zijn de oorzaken? Ten eerste speel ik bovenaan wat op het rood. Dat weet ik, en ik weet hoe ik het eventueel moet oplossen ('t is niet de eerste keer dat ik het forum bezoek). Een ander probleem - en dat is de reden voor deze post - is de luchtstroom zelf. Het is allemaal mooi op papier: een spleetje of gaatje in het midden van de lippen waardoor de lucht mooi de leadpipe in kan. Mijn bovenlip buigt in het midden echter net wat naar onderen, waardoor ik eigenlijk twee luchtgaatjes heb als ik zachtjes begin te blazen: eentje links en eentje rechts van het midden. Tenzij ik echt mijn lippen tuit (om te fluiten) krijg ik de gewenste 'aperture' niét.
Is dit een lost case? Of zijn hier toch nog oplossingen voor? Ervaringen?
Mvg
Pieter

_________________
Dokter, ik wil nieuwe lippen!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 12:14 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Zo te lezen doe je een hoop fout. Dus raad ik je aan les te nemen bij iemand die weet waar hij het over heeft.

Daarbij, je moet je lippen helemaal niet tuiten bij het trompet spelen. Zet ze zo als je een "mmm" zou zeggen, dat is voldoende. Er is ook geen aperture zolang er geen luchtstroom is. De lippen moeten gesloten zijn.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 13:16 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2006 08:33
Berichten: 9
Erik, bedankt voor je antwoord.
Ik volg al jaren les bij iemand die mij op dag één (na twee jaar spelen bij iemand anders) zei dat mijn mondstand helemaal niet goed zat. Hij kan het perfect uitleggen, IK kan het ondertussen perfect uitleggen (meen ik), hij kan het heel mooi demonstreren, maar mijn probleem is vooral (denk ik) dat mijn luchtstroom niet goed door het midden van de lippen raakt, wegens die 'uitstulping naar onderen' in mijn bovenlip (om ze nu maar zo te benoemen, niet dat je iets specifieks ziet als ik niet speel). Ik blaas als het ware vaak tegen mijn eigen bovenlip, en slaag er absoluut niet in om via de luchtstroom een 'aperture' in het midden van mijn lippen te creëren. De luchtstroom gaat voornamelijk via een opening links van het midden, die er als van nature komt wanneer ik zachtjes (of harder) een letter m blaas. Als mijn leraar dat doet, zie je automatisch mooi het spleetje/gaatje pal in het midden. Ik zou haast spreken van een fysieke hindernis/beperking, maar vroeg mij af of dit toch niet op een of andere manier te omzeilen/remediëren is. Jammer dat ik geen foto kan meesturen, dan zou je nog beter zien wat ik bedoel.
Mvg
Pieter

PS: ik tuit mijn lippen niet als ik speel hoor, maar da's precies de enige mogelijkheid om een luchtgaatje in het midden te krijgen.

_________________
Dokter, ik wil nieuwe lippen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 14:23 
Offline

Geregistreerd: 15 jan 2012 20:11
Berichten: 2
Pieter,

Ik heb hetzelfde probleem (G is heel lastig, A nagenoeg onmogelijk) en ben tot de conclusie gekomen dat het voor sommige mensen fysiek niet mogelijk is om in het hoge register te blazen.

Ik heb ook nog nooit een antwoord gezien van iemand die na jaren sukkelen het ineens wel kon.


Donald


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 14:37 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Denk je eens in dat je een pitje of een haar op het puntje van je tong heb en doe alsof je die uitspuugt. Lukt dat wel? Dat is eigenlijk wat ik doe bij een duidelijke aanzet.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 14:44 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2006 08:33
Berichten: 9
Dag Donald

Wel, een 'partner in misery' is op zijn minst al een schrale troost.
Persoonlijk ken ik niemand anders met dit probleem. Maar ik hoop toch dat iemand wat tips/tricks kan hebben om hier iets aan te doen. Al was het maar 2 noten winst - van een heel lastige G naar een 'bijna zekere' G en van een haast onmogelijke A naar een onzekere A...
Trouwens, als ik opgewarmd ben en 'in vorm', haal ik die noten vaak wel als ik ernaar toe kan spelen (geen grote sprongen dus of niet gewoon aanzetten). Soms lukt het mij zelfs tot aan de C3. Maar vraag mij niet om 10 keer een toonladder C2 -> C3 te spelen, want naar uithouding zal dat niet lukken, en ook naar klank zal het ongetwijfeld in de helft van de gevallen mis gaan... :(

_________________
Dokter, ik wil nieuwe lippen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 14:48 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2006 08:33
Berichten: 9
erikveldkamp schreef:
Denk je eens in dat je een pitje of een haar op het puntje van je tong heb en doe alsof je die uitspuugt. Lukt dat wel? Dat is eigenlijk wat ik doe bij een duidelijke aanzet.


Erik, goede tip, bedankt. Ik denk dat ik dat wel kan. Tenminste, ik kan mij inbeelden dat ik dat uitspuw, hoewel ik dan het gevoel heb dat mijn mond wel heel erg 'gesloten' is... Maar misschien kan ik aan de slag op basis van die 'mentale note' ;)

_________________
Dokter, ik wil nieuwe lippen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 16:06 
Offline

Geregistreerd: 15 jan 2012 20:11
Berichten: 2
Pieter,

Mijn mede trompettisten zijn er ook van overtuigd dat het ooit gaat lukken.
Mijn advies: Gewoon blijven oefenen en leren van mensen die het goed kunnen (zoals Erik).
Als het me toch ooit gaat lukken dan zal ik op dit forum zetten op welke manier het is gelukt.

Groeten en veel succes

Donald


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.