trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure... again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embouchure... again
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:18 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2006 08:33
Berichten: 9
Hallo

Ik speel ondertussen al een jaar of acht trompet, en al even lang sukkel ik met mijn embouchure. In grote lijnen: in het lage oktaaf lukt alles goed tot zeer goed, maar hoger beginnen de problemen. Het zuiver aanzetten van de noten is onzekerder (D, E, F), geforceerd (meermaals al vanaf E, F) of sowieso haast onmogelijk (heel vaak G, altijd A), de hogere noten komen er vaak niet uit (G en vooral A), en de moeite die ik moet doen voor die G/A (soms ook E) staat compleet buiten verhouding --> de uithouding lijdt er enorm onder. Om samen te vatten: geef mij een pagina met veel noten rond het midden van het tweede oktaaf, en de kans is zo goed als zeker dat ik het einde niet haal wegens compleet uitgeputte/pijnlijke lippen en een klank die steeds slechter wordt.
Wat zijn de oorzaken? Ten eerste speel ik bovenaan wat op het rood. Dat weet ik, en ik weet hoe ik het eventueel moet oplossen ('t is niet de eerste keer dat ik het forum bezoek). Een ander probleem - en dat is de reden voor deze post - is de luchtstroom zelf. Het is allemaal mooi op papier: een spleetje of gaatje in het midden van de lippen waardoor de lucht mooi de leadpipe in kan. Mijn bovenlip buigt in het midden echter net wat naar onderen, waardoor ik eigenlijk twee luchtgaatjes heb als ik zachtjes begin te blazen: eentje links en eentje rechts van het midden. Tenzij ik echt mijn lippen tuit (om te fluiten) krijg ik de gewenste 'aperture' niét.