trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompetten kuisen en hun geschiedenis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 18:08 
Offline

Geregistreerd: 13 feb 2013 17:55
Berichten: 12
Hallo allemaal.

Ik ben S.Gru 21jarige jongeman uit België.
Ik heb vroeger enkele jaren trompet gespeeld maar toen was het nooit echt met volle enthousiasme.

Nu ik wat rijper ben geworden spreekt het me terug aan.

Nu heb ik vandaag enkele trompetten kunnen kopen.

Het gaat over deze:

Getzen Capri serienummer: A49449
Afbeelding
Afbeelding

Jupiter model onbekend serienummer:842381
Afbeelding
Afbeelding

GULF model onbekend met serienummer : 5502
Afbeelding
Afbeelding

K&H model onbekend met serienummer: 70171
Afbeelding



Zoals jullie wel kunnen zien op de foto's zien ze er allevier niet meer zo mooi uit. Nu zou ik ze wel graag wat leven inblazen (toonladder lukt op alle 4)
Nu is mijn vraag, hoe doe ik dit best? Ik las al over een badje met warm water en wat detergent. Is dit een goeie methode? Gaan ze dan niet roesten? De getzen heeft vooral het meest last van groene puntjes,... Graag jullie advies hieromtrent.

En ook wil ik graag nog wat geschiedenis rond de trompetten.

Zo vind ik nergens info over de GULF trompet.
Waar ergens kan ik serienummers vinden van k&h, Jupiter en Getzen?

Alvast bedankt! Ik hoop dat ik binnenkort mezelf een hobbytrompetist kan gaan noemen.

Ik verheug me op jullie reacties!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 19:12 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Hoi,

Badje met detergent is prima. Alle buizen borstelen met een speciaal setje reigeningsborstels Daarna heel goed afspoelen met lauw water, alle onderdelen. Vervolgens alle buizen invetten (speciaal buizenvet) en terugzetten. Vervolgens de ventielen -die je ook goed hebt gereinigd- terugzetten. Ook daarvoor speciale ventielolie.

Na het afspoelen trouwens goed (laten) drogen.
Vergeet de Gulf en de K&H en ook deze Jupiter. Ik ben zelf weg van mijn Jupiter, maar als je niet weet welk model het is, zou ik het niet kopen.

Die Getzen is niet onaardig als hij in technisch goede staat is. Toch had Getzen wel een mindere periode. Uit die tijd moet je liever niet kopen. Je kan trouwens van een aantal trompetten de leeftijd achterhalen door bv. "Jupiter serial number (of Getzen) " in te toetsen in google search. Neem trouwens een kenner mee als je niet genoeg zelf kan oordelen.

Zoek op internet over de trompetten waarin je interesse hebt. Er is veel info, zeker via trumpetherald en trumpetherald.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 20:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:

Die Getzen is niet onaardig als hij in technisch goede staat is. Toch had Getzen wel een mindere periode. Uit die tijd moet je liever niet kopen.


Getzen heeft een periode gehad dat ze hun modellen steeds verder ontwikkelden. Ze weken daarbij steeds iets verder van het origineel van bepaalde modellen af. Die modellen waren de Eterna modellen: Omdat de speeleigenschappen die het oorspronkelijke topmodel van Getzen, de 'Eterna' kenmerkten in de loop van de laren 80 niet meer voldeed aan de eisen van die tijd, werd er door Getzen gesleuteld aan dit model. Niet iedereen was en is happy met deze veranderingen vandaar dat de huidige Eterna's weer gebouwd worden naar de oorspronkelijke specificaties.
De Capri's daarentegen hebben ze nooit echt veranderd, die kan je -mits ie technisch in orde is- met een gerust hart aanschaffen en mocht ie je na een jaar ofzo niet bevallen kan je 'm zo weer verkopen.
Wat dat betreft is 't met de andere toeters een heel ander verhaal. Wellicht dat de Jupiter en de K & H goede instrumenten zijn, gelijkwaardig of zelfs beter dan de Capri, de waarde die zij tweedehands vertegenwoordigen staat niet in verhouding tot de All American Made Getzen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 22:38 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Heb je ze alle 4 gekocht? Of is dat de keuze? Dat maak ik er niet zo goed uit op.
Hoe dan ook: pas met gelakte instrumenten op. Als je ze in bad legt, het water niet warmer dan lauw, anders loop je het risico dat de vellen lak boven komen drijven.
Wat ook een mogelijkheid is, en wellicht helemaal geen gekke: breng ze allemaal eens weg voor een professionele reiniging bij een speciaalzaak. Kost een paar knaken, maar een beetje reparateur haalt meteen de ergste deuken eruit, maakt alle buizen weer soepel schuivend en poetst ze voor zover Mogelijk weer helemaal blinkend. Ik doe dit zelf eens in de 2 jaar, en het is het geld dubbel en dwars waard.

Als je ze eenmaal hebt: niet alleen de ventielen olieen maar ook af en toe eens wat olie door je instrument blazen. Het filmlaagje olie dat zo aan de binnenzijde ontstaat, beschermt je instrument tegen rotten en tegen aankoekend vuil.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013 07:47 
Offline

Geregistreerd: 13 feb 2013 17:55
Berichten: 12
Ik heb ze inderdaad alle 4 gekocht voor een leuke prijs.
Ik ga zaterdag de getzen en jupiter naar een speciaalzaak doen om ze op te knappen.

Mvg


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013 07:52 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
S.Gru schreef:
Ik heb ze inderdaad alle 4 gekocht voor een leuke prijs.
Ik ga zaterdag de getzen en jupiter naar een speciaalzaak doen om ze op te knappen.

Mvg


Hoppa. Een goed begin is het halve werk. Niet 1, maar meteen 4.

8)

Veel plezier ermee. Als je reparateur zijn vak een beetje verstaat, zal hij ze prima af kunnen leveren, zodat je er lang plezier van gaat hebben.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013 09:03 
Offline

Geregistreerd: 13 feb 2013 17:55
Berichten: 12
marnix schreef:
S.Gru schreef:
Ik heb ze inderdaad alle 4 gekocht voor een leuke prijs.
Ik ga zaterdag de getzen en jupiter naar een speciaalzaak doen om ze op te knappen.

Mvg


Hoppa. Een goed begin is het halve werk. Niet 1, maar meteen 4.

8)

Veel plezier ermee. Als je reparateur zijn vak een beetje verstaat, zal hij ze prima af kunnen leveren, zodat je er lang plezier van gaat hebben.


Zo heb ik mezelf wat keuze gegeven welke het leukst speelt ;)
Prijs was te leuk om te laten liggen :)

Grt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetten kuisen en hun geschiedenis
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013 17:32 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Wist niet dat het om die "lot" ging. Ik denk dat je geen slechte keus hebt gedaan.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.