trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beginneling trompet spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 09:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 feb 2013 21:50 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2013 21:38
Berichten: 2
Hallo,
Ik wilde altijd al graag trompet spelen, en nu heb ik er dan eentje. Een getzen 300 series. Naar horen zeggen een bes trompet.
Ik heb nog geen les oid, maar het lukt me al aardig een toonladder ten gehore te brengen. Nu een paar vragen:

De hoge tonen lukken niet echt, is dit nu echt zo'n specialiteit, of heb ik een verkeerd mondstuk?

Weet iemand een site waarop je geluiden kunt horen van trompetten en bugels?

De ventielen blijven hangen, oliën helpt niet echt, wat is dan het beste?

Is trompetles noodzakelijk om echt goed trompet te leren spelen?

Zijn er ook c-trompetten, zodat je gemakkelijker met een ander instrument mee kan spelen?

Graag tot lezens!

Joost.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 10 feb 2013 01:13 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Vraag 1: nee hoge noten, zijn geen specialiteit. Tenzij je Lead gaat spelen in een bigband. Of je mondstuk goed is, is zo niet te zeggen. Maar je begint net. Geef het wat tijd en oefening.
Vraag 2: die site is er: YouTube. Je weet vast wel wat namen van trompettisten. Type die in en geniet van al het moois.
Vraag 3: soms helpt een onderhoudsbeurt bij de plaatselijke blaasinstrumenten zaak. Ook kan het zo zijn dat de vorige eigenaar de ventielen op sen specifieke manier bediende. Wellicht kun je proberen wat met je handhouding te spelen.
Vraag 4: noodzakelijk is het niet. Het kan wel helpen om jezelf voor valkuilen te behoeden.
Vraag 5: ja, die zijn er. Maar een echt goeie c trompet is veel duurder. Transponeren (in een andere toonsoort lezen) kun je leren, of je zoekt mensen die ook een bes instrument hebben. Een docent kan je ook leren transponeren.

Aanvullende tip: doe het rustig aan, en geniet van een toffe hobby

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 08:39 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2013 21:38
Berichten: 2
marnix schreef:
Vraag 1: nee hoge noten, zijn geen specialiteit. Tenzij je Lead gaat spelen in een bigband. Of je mondstuk goed is, is zo niet te zeggen. Maar je begint net. Geef het wat tijd en oefening.
Vraag 2: die site is er: YouTube. Je weet vast wel wat namen van trompettisten. Type die in en geniet van al het moois.
Vraag 3: soms helpt een onderhoudsbeurt bij de plaatselijke blaasinstrumenten zaak. Ook kan het zo zijn dat de vorige eigenaar de ventielen op sen specifieke manier bediende. Wellicht kun je proberen wat met je handhouding te spelen.
Vraag 4: noodzakelijk is het niet. Het kan wel helpen om jezelf voor valkuilen te behoeden.
Vraag 5: ja, die zijn er. Maar een echt goeie c trompet is veel duurder. Transponeren (in een andere toonsoort lezen) kun je leren, of je zoekt mensen die ook een bes instrument hebben. Een docent kan je ook leren transponeren.

Aanvullende tip: doe het rustig aan, en geniet van een toffe hobby


Vriendelijk dank alvast..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 10:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Joost1976 schreef:
Hallo,
Ik wilde altijd al graag trompet spelen, en nu heb ik er dan eentje. Een getzen 300 series. Naar horen zeggen een bes trompet.

De ventielen blijven hangen, oliën helpt niet echt, wat is dan het beste?
.


Merkwaardig, hangende ventielen bij een Getzen. Zitten er deukjes in de ventielhuizen of zijn de ventielen krom? Of smeer je ze met iets anders dan met ventielolie voor koperblaasinstrumenten?

Geval 1 kan je natuurlijk niet zelf oplossen tenzij je metaalbewerker van beroep bent. Geval 2 wel. Als experimentje heb ik 's de ventielen van mijn trompet gesmeerd met WD-40. De eerste resultaten waren veelbelovend maar na een dag kwamen de ventielen steeds langzamer omhoog. Bleek dat de WD-40 zich met de vochtdeeltjes die nu eenmaal in je adem zitten had veranderd in een soort van mayonaise!
Op youtube staan filmpjes over hoe een trompet van binnen schoon te maken. Dat lijkt me sowiezo een goed idee, dan weet je gelijk hoe zo'n ding er vanbinnen uitziet: Altijd interessant nietwaar?

http://www.youtube.com/watch?v=C8zSuJZv ... ults_video
Hoewel ik de trompet gedemonteerd en al altijd een uurtje laat inweken in een babybadje in plaats met dat ding te goochelen boven een aardewerk gootsteen als in 't filmpje :?

Op je vraag of 't nodig is om een leraar te zoeken zou ik 'ja' antwoorden. Niet alleen kan hij of zij je trompet beoordelen op functioneren, ook kan een leraar voorkomen dat je jezelf allerlei fouten aanleer die je later kunnen remmen in je ontwikkeling.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 12:32 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik heb zelf al jaren een Getzen 300 die ik ooit 2e hands gekocht heb. De ventielen hebben altijd perfect gelopen en ik ben heel tevreden over deze trompet. Ik gebruik ventielolie van Fast die zo dun is als water. Je moet wel echt olie voor trompetventielen gebruiken en geen naaimachineolie of zo iets dergelijks. Een keer goed schoonmaken met warm afwasmiddel kan ook geen kwaad.

Je moet er voor zorgen dat je je vingers goed vertikaal omlaag drukt en geen zijdelingse kracht op de ventielen uitoefent want dan druk je door de oliefilm heen en dan kan het ventiel blijven hangen, vooral als je het een tijdje ingedrukt hebt gehouden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginneling trompet spelen
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 13:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Adriaan Kragten schreef:
Een keer goed schoonmaken met warm afwasmiddel kan ook geen kwaad.

Lauw water, lijkt me een beter plan...

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.