trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure problemen - Lange en/of hoge noten zijn slopend
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 17:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2002 17:06 
Offline

Geregistreerd: 23 nov 2001 09:50
Berichten: 22
Woonplaats: Gouda
Ik speel nu ongeveer 14 jaar trompet. Altijd 2e en 3e partijen, maar nu sinds een jaar de 1e. Je kent het wel. Veel blazen (de melodie) en in het hoge register. Ik oefen ongeveer een uurtje per dag en in het weekend weleens wat langer. Toch raak ik gauw vermoeid met de embouchure. Hoe kan dat nou?

_________________
The Trumpet shall Sound. (G.F. Haendel)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2002 17:14 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Misschien ligt het probleem bij het studeren zelf...ik weet niet wat je op zo'n moment studeert. Speel je oefeningen of puur de stukken? Als je alleen stukken speelt, raak je heel snel flexibiliteit kwijt. ( ik spreek uit ervaring ) misschien dat daar het probleem ligt? Er is hier een trompettist, Jeroen Jongeling..hij is regelmatig op het forum te vinden en die kan je zeker helpen met gestructureerd studeren of met oefeningen of tips ( mondstukken, embouchure-oefeningen ) probeer hem eens te mailen. Ik weet zeker dat hij je verder op weg kan helpen.<p>Edited by: A3aan

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2002 19:08 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Speel je nog steeds op hetzelfde mondstuk? <br>Zo ja, is het misschien een tip om naar een wat kleinere diameter cup te gaan. Iets minder breed dus en misschien ook ietsje minder diep. Dit heeft als resultaat dat je de partijen beter en langer de baas bent, doordat je minder hard hoeft te werken voor hetzelfde resultaat, als op je oude mondstuk. Een nadeel is, dat je een tijdje moet wennen aan een kleinere cup, dus direct resultaat kan ik je niet garanderen. Dat zou je dus een beetje de tijd moeten geven. Ook je geluid veranderd hierdoor, maar dat hoeft niet iets negatiefs te zijn. <br>Een uur per dag studeren moet toch voldoende zijn voor iemand die 1e partijen speelt in de hafa orkesten. <br>Hoe studeer je en wat studeer je dan? Zoals Frits Damrow onlangs vertelde in zijn masterclass is het zeer belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan je basistechniek. Daarnaast is het dus ook geen overbodige luxe om aandacht te besteden aan een stukje "krachttraining" voor zowel de lippen, als de ademsteun. Voor meer advies zou je iets meer moeten vertellen, waar je op speelt en wat je studeert enz.<br>Ik hoop dat je hier alvast wat mee kunt.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2002 14:31 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Beste Henny,<p>je bent niet de enige met dit probleem!<br>Ik speel ook al zo'n 11 jaar, eerst bugel en sinds 1997 trompet. Naast de hafa-wereld speel ik ook nog in een koper-sextet. Daarin wordt er heel veel van mijn embouchure gevraagd. Ook ik oefen zo'n 85 minuten per dag, maar soms heb ik bij een optreden het idee dat het helemaal niets geholpen heeft.<p>Wat Jeroen zegt over muziekstukken oefenen geldt voor mij totaal niet; ik speel alleen maar dagelijkse oefeningen (lipbindingen,toonladders,articulatie,lange noten enz) en vrijwel nooit concertwerken.<p>Van mondstuk ben ik al sinds 1997 3x geswitched, van 7C naar Schilke 20 naar 3C.<p>Misschien heeft Jeroen nog waardetips voor mij. Z'n tip om het boek van Stamp aan te schaffen heb ik inmiddels opgevolgd.<p>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2002 17:39 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Naast het WAT geldt natuurlijk ook het HOE. Als je die oefeningen niet met de juiste techniek speelt, kun je natuurlijk doorgaan totdat je een ons weegt zonder vooruitgang in je uithoudingsvermogen en bereik te boeken. Je kunt die oefeningen dus ook op een manier spelen, zodat ze je flexibiliteit, uithoudingsvermogen en bereik negatief, of helemaal niet, beïnvloeden. Het staat of valt dus met de juiste speeltechniek.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2002 18:31 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Uiteraard gaat het ook om het HOE. <br>Maar ik heb het idee dat ik het goed doe, maar dat is moeilijk zelf te zeggen.<br>Ik heb ook geen les op het moment (in verband met m'n studie...)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2002 16:48 
Offline

Geregistreerd: 23 nov 2001 09:50
Berichten: 22
Woonplaats: Gouda
A3aan, ik studeer inderdaad alleen de concertstukken en een paar adagio's voor inspelen. Het is inderdaad een goede tip om weer eens aan de basistechnieken te denken.<p>Jeroen, ik heb je site gevonden en al goede ademtechnieken gelezen. Kan niet wachten op je tips voor embouchure! Ik speel ruim 8 jaar op hetzelfde aangemeten mondstuk. Een Vincent Bach 4C. Ook daar zal ik weer eens kritisch naar gaan kijken. Ik speel trouwens op een Schenkelaars trompet en wil binnenkort overstappen op een Bach of Jupiter.

_________________
The Trumpet shall Sound. (G.F. Haendel)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2002 12:16 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Ik zou maar gaan voor die Bach, als je het geld ervoor hebt. Een goede Bach is nog altijd een betrouwbare en fijne bes trompet.<br>Verder kan ik je het Brass fitness boek van Frits Damrow aanraden. Goed om mee in te spelen en je techniek enz. uit te breiden/verbeteren.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.