trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Plaatsing mondstuk - Blaas je op boven of onderkaak (of geen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2002 15:06 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2002 15:31
Berichten: 124
Woonplaats: Buitenpost
Als je de info over mondstukken leest op trompet.nl (wat volgens mij een vertaling is van selmer.com) staat iets over het plaatsen van het monstuk. Er wordt geschreven dat het mondstuk met een hoek van 90 graden t.o.v. de boventanden geplaatst dient te worden. Het mondstuk rust in dat geval op de bovenkaak. Ooit heb ik op deze manier leren blazen. Sinds een jaar of twee heb ik dit radicaal omgegooid en laat ik het mondstuk op de ondertanden (onderkaak) rusten. Ik merk dat ik op deze wijze vooral in zachte passages meer controle heb.<p>Wat zijn jullie ervaringen, rust het mondstuk op de boven of onderkaak, of helemaal niet?<br><p>Bewerkt door: Arjan

_________________
Arjan


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2002 15:31 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Je mondstuk dient op beide kaken te rusten. Dat wil zeggen, je hebt met zowel boven als onder contact nodig tussen mondstuk en lippen. Het is daarbij inderdaad beter om het grootste deel aan "druk" op je onderlip te laten rusten. Je bovenlip heeft namelijk sneller last van de druk van het mondstuk dan de onderlip (probeer maar eens uit tijdens buzzen. Druk maar eens op je onder en bovenlip tijdens het buzzen). <br>let er wel op dat je de onderkaak niet geforceerd naar voren duwt. Door middel van je hoofd kantelen (voor of achterover) verschuift de onderkaak naar voren of achteren. Zo kun je dus de optimale positie bepalen, waarin je onderkaak een goede "support" voor je mondstuk geeft (zonder dat je je kaakspieren daarvoor forceert).

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2002 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Je kan ook je trompet kantelen als je niet van nekpijn houdt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2002 19:58 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2001 23:17
Berichten: 52
Het is voornamelijk de bovenlip die trilt. Als je dus teveel druk op je bovenlip hebt knel je die af, waardoor hij niet meer (goed) kan trillen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2002 11:52 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2002 15:31
Berichten: 124
Woonplaats: Buitenpost
Zijn er nog andere meningen, dit is een forum, alle meningen zijn welkom!

_________________
Arjan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2002 12:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2001 21:33
Berichten: 253
Woonplaats: Amsterdam
dat van die 90 gradin is bull-shit, als dat zo was stond mijn mondstuk op me neus (vrij overdreven maar toch)vandaar dat gedoe over die beugel

_________________
just play every day!!!!!
:)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2002 15:45 
regels zijn er niet, niets is goed of fout. en je moet 'regels' dus altijd met een korrel zout nemen. iedereen is verschillend iedere lip tong mond long gebit kaakformatie en ademhaling is anders. dus ook de manier van spelen. wel hebben sommige manieren van spelen bepaalde voor- en nadelen. highblowers die makkelijk in het hoge register kunnen spelen zie je meestal toch wel inderdaad met een "90°" positie spelen, wat je eigenlijk beter een "upstream" spelen kan noemen. (het instrument staat dan "haaks" op je tanden, of iets omhoog.) uitzonderingen zijn er altijd wel weer te bedenken. wat er uitendelijk bereikt wordt dus met die 90°-regel is dat je je onderkaak iets naar voren schuift en dat dit weer zorgt dat je keel meer open staat zoals jeroen al zei. maar nogmaals de regels dien je gewoon met een korrelzout te nemen. blazen met bolle wangen fout? kijk maar eens naar Dizzy Gillespie! blazen met totaal er-niet-uit-zient embouchure is fout? kijk eens naar Jon Faddis!<p>Bewerkt door: administrator


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2002 21:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Die regeltjes zijn niet heilig maar er zijn meer factoren belangrijk dan een dijk van een geluid. Dizzy maakte een prachtgeluid, maar zo'n nek hoef ik niet. En Louis Armstrong ben ik ook een fan van maar hij had ALTIJD zijn lippen kapot. Dus mischien zijn die regeltjes zo gek nog niet...<p>maar dat ter zijde<p>Ik zelf heb gemerkt dat ik het beste geluid krijg als ik het mondstuk op 1 lip parkeer (maakt niet uit welke) en dat de ander wel contact maakt maar toch vrij kan bewegen.<br>(spreek ik nou mezelf tegen?)<br>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.