trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Register boven de C3 'unlocken'
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Register boven de C3 'unlocken'
BerichtGeplaatst: 21 okt 2020 16:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
The Joker schreef:

Ik merk in mijn lespraktijk bij zowel volwassenen als kinderen dat er vooral veel blokkades (weerstand) in de keel en het embouchure komen, waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om fatsoenlijk uit te blazen; laat staan ademsteun te gebruiken



Daar zeg je me wat! Zelf heb ik heel veel gehad toen ik de quote van Bill Adam overdacht: "The only place where the air meets resistance should be the lips"

Als je dat voel staat je keel open en je tong niet te hoog

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Register boven de C3 'unlocken'
BerichtGeplaatst: 21 okt 2020 22:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
The Joker schreef:
Ademsteun, daar zeg je wat...Dat is nogal ongrijpbaar, of in ieder geval minder grijpbaar dan een pak melk. Volgens mij moet je dat vooral leren voelen en vanuit daar leren controleren.


Om toch nog misschien maar een beetje iets nuttigs toe te voegen aan dit topic:

In het register boven de C3 gaat het dan wat mij betreft ook niet meer persé over ademsteun maar meer hoe je met je tong zorgt dat de lucht een extra versnelling maakt. In het lage register (ongeveer vanaf de D1 naar beneden) raakt mijn tong hoe lager ik kom steeds minder mijn tanden, alsof je oooh zegt hoe lager je komt. Ik duw in dat hoge register de zijkanten van mijn tong omhoog tegen de binnenkant mijn boventanden (kiezen) aan, alsof je het geblaas van een kat die boos is nadoet, en maak met het midden van mijn tong een gleufje en heb het puntje van mijn tong als een soort eind van een glijbaan strak tegen mijn ondertanden aan staan. Dan heb je hetzelfde effect als dat je water door een smallere pijp laat lopen. Je moet natuurlijk wel goed blijven "blazen" maar overdreven veel ademsteun is in de meeste gevallen niet nodig.
Dat is wat mij betreft de techniek, maar dan moet je dat natuurlijk wel opbouwen zodat je lippen en andere spieren wennen en getraind worden om die techniek te kunnen gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Register boven de C3 'unlocken'
BerichtGeplaatst: 24 okt 2020 12:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Theo van Kampen schreef:
The Joker schreef:

Ik merk in mijn lespraktijk bij zowel volwassenen als kinderen dat er vooral veel blokkades (weerstand) in de keel en het embouchure komen, waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om fatsoenlijk uit te blazen; laat staan ademsteun te gebruiken



Daar zeg je me wat! Zelf heb ik heel veel gehad toen ik de quote van Bill Adam overdacht: "The only place where the air meets resistance should be the lips"

Als je dat voel staat je keel open en je tong niet te hoog

Die quote hoor ik nu voor het eerst, maar ik zeg hetzelfde tegen mijn leerlingen :)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.